De tävlande universiteten är lokaliserade i olika klimatzoner från Växjö, Stockholm, Borlänge till Östersund och Luleå. Syftet är att öka medvetenheten om hållbart byggande och energieffektivitet
Tävlingen, som integrerar fem av FN:s globala mål för hållbar utveckling, går ut på att förvara två tunga isblock ( 1 ton vardera) i varsitt specialbyggt minihus under cirka en månad.
Det ena huset är byggt enligt nationella energistandarder, medan det andra är ett hållbart, energieffektivt och cirkulärt hus med så låg klimatpåverkan som möjligt.
Team linnéuniversitetet antar the ICEBox Challenge
Den 6 juni, öppnades minihusen för att mäta hur mycket av isen som har smält i respektive hus. De slutgiltiga resultaten redovisas idag, den 11 juni – då utses också det vinnande studentteamet.
Simone Kreutzer Wesslund, CEO IG på Passivhus Sverige, är den drivande kraften bakom att tävlingen, som sedan 2007 har arrangerats i 17 olika städer runt om i världen, nu även har kommit till Sverige.
– Jag jobbar med passivhus sedan 25 år tillbaka. Energieffektivisering är en väldigt viktig fråga för oss och vi behöver hitta mer pedagogiska sätt att belysa vad man kan göra och nå fler än de yrkesverksamma, säger Simone.
Hon har testat många olika kommunikativa grepp genom åren, bland annat att resa runt i Europa och besöka olika klimatsmarta byggen och berätta om dem på Instagram. Det var under en sådan resa hon kom i kontakt med Ice Box Challenge.
– Jag har alltid tänkt att vi har för kallt klimat för att göra en issmältning, fram till förra året då tävlingen genomfördes i Norge, då tyckte jag: kan de så kan vi. Då visste jag inte att vi skulle få den kallaste maj-månaden på år, säger hon och skrattar.
Simone Kreutzer Wesslund, CEO IG på Passivhus Sverige
När vi pratar energieffektivisering hamnar fokus ofta på att göra olika tekniska lösningar, som att montera solceller.
– Men den mest miljövänliga åtgärden är att förbruka så lite energi som möjligt. Vi anser att vi behöver titta mer på vårt hölje, på klimatskalet, säger Simone.
I de andra länderna har företag stått för byggandet av Ice Box Challenge-byggena. Sverige är unikt med att låta olika studentgrupper, vid olika universitet och i olika klimatzoner, utmana varandra.
Studenterna har utmanats att tänka ny design, kraven har varit att de små husen ska vara byggbara, demonterbara, byggas av återvunnet material med möjlighet till återbruk.Hur väl de lyckas har bedömts av en internationell jury.
Alla husen ska användas på olika sätt i de samhällen där de tagits fram. I Luleå har invånarna fått rösta på var de ska stå.
En utmaning för studenterna har varit att få tillgång till byggmaterial. Här har de sponsrande företagen varit viktiga säger Simone Kreutzer Wesslund. Swisspearl Sverige är ett av företagen som valt att stötta tävlingen.
Studenterna har fått tillgång till fasadskivor och vindskyddsskivor som är enkla och snabba att montera och inte kräver tejp i fogen för att det ska bli tätt. Det blir också mindre spill med denna innovation, vilket har varit en viktig komponent.
– Det var en ren inspirationsboost att träffa studenterna som deltar i Ice Box Challenge. Med passion, nyfikenhet och kreativitet har de utforskat hur vi kan bygga mer hållbart, säger Anna Ranow är marknadschef på Swisspearl Sverige.
Att det just varit studenter som deltagit tror Simone är viktigt för att öka möjligheterna till mer hållbart byggande i framtiden.
– Tävlingen har hjälpt studenterna att få en helt annan koppling till det praktiska. Utbildningen är ofta teoretisk, men nu har de fått en ökad förståelse och respekt för hantverket. Det är avgörande för att förstå helheten och kunna bygga bättre hus – med högre kvalitet, ökad hållbarhet och material som fungerar i verkligheten. De har också fått en känsla för vad som faktiskt finns på marknaden, säger Simone Kreutzer Wesslund.
– Många studenter säger att det inte är svårt att bygga klimatsmart – problemet är att man inte i praktiken får lära sig hur.
Den 11 juni avgörs det vilket studentteam som har byggt det bästa, mest väldesignade, klimatvänliga och energieffektiva huset.
Läs mer här: https://iceboxchallenge.org/
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.