Hållbar skyltning. På uppdrag av Wihlborgs Fastigheter har skyltbolaget Modulex tagit fram exteriör och interiör skyltning i fastigheten Kvartetten i
Hyllie i Malmö.
Skyltar och visuell kommunikation bär varumärken och information, samtidigt som de ska fungera och harmoniera med arkitektur och omgivning. Problemet är att de ofta behöver bytas ut. Men nu finns alternativ till slit och släng-kulturen.
Modulex med kontor i Malmö, Västerås och Stockholm är experter på hållbara skyltkoncept.
– Vi jobbar med tre strategier; remake, reuse eller recycle. Det är viktigt att man tänker till i designfasen på hur man konstruerar skylten, om den behöver uppdateras, renoveras eller repareras. Om den inte kan återanvändas så ska den vara byggd så att den är separerbar och går att materialåtervinna, säger Amanda Cawood, head of sustainability, på Modulex Sweden.
Hållbar skyltning. På uppdrag av Wihlborgs Fastigheter har skyltbolaget Modulex tagit fram exteriör och interiör skyltning i fastigheten Kvartetten i
Hyllie i Malmö.
I somras slogs Accus, som sedan 2016 jobbar med utveckling av hållbar och cirkulär skyltning, ihop med det danska bolaget Modulex. Modulex Group som är en global ledare inom visuell kommunikation grundades redan 1963 av LEGO Group. De har flera utmärkelser för sina hållbara produktlinjer. Accus AB erbjuder visuell kommunikation i urban miljö och vill bidra till positiv påverkan på både människor och planeten.
En av kunderna är Malmö stad som har tecknat ett cirkulärt skyltavtal. När en skylt ska bytas eller införskaffas så kopplas Modulex in i processen.
– Vi tar hand om alla skyltar utöver dem som går på separat upphandling. När en skylt ska bytas så gör vi en skyltutredning. Det kan handla om att cirkulera skyltar som kan återanvändas någon annanstans. Tidigare har de bara kasserats. Eller så ska skylten uppdateras eller repareras. Att uppdatera blir inte dyrare än att köpa nytt, säger Amanda Cawood.
Amanda Cawood, head of sustainability, på Modulex Sweden.
Hon ser att efterfrågan på bra och hållbara materialval kommer från allt fler håll i takt med nya hållbarhetsregleringar.
– Nu har materialpriserna gått upp, innan var det större skillnad i pris. Det handlar allt mer om att tänka livslängd och kvalitet, och att tänka igenom det faktiska skyltbehovet. Om vi ska få en hållbar förändring så behöver vi klättra i avfallstrappan och tänka på både ”refuse” och ”reuse”. Vi behöver titta på vad som kan återanvändas och vad som faktiskt inte behövs produceras från första början.
Nio av de största aktörerna inom samhällsbyggnadssektorn, däribland Sveriges Allmännytta, Byggföretagen och Fastighetsägarna, har enats om en gemensam struktur för digital informationsdelning. Med i samarbetet är även Svensk Betong. Genom att införa standardiserade datalexikon och datamallar hoppas man öka effektiviteten och förbättra samarbetet i byggprocessen.
Behaviour Design Group revolutionerar säkerhetsarbetet på svenska arbetsplatser. Genom att identifiera och förstärka positiva beteenden bidrar de till en mer hållbar säkerhetskultur inom bygg- och industrisektorn.
Den organiserade brottsligheten skapar allt större problem för svenska företag, och byggbranschen är en av de mest utsatta sektorerna. Enligt rapporten Brott mot företag 2025 kostade brottslighet näringslivet 118 miljarder kronor under 2024 – en ökning med 15 miljarder på två år.