
Reeta Hafner, moderator och inledningstalare, Media Evolution.
Utställningen som öppnade torsdagen den 30 januari och pågår till och med 16 mars ingår i det strategiska projektet ”The Futures We Build” som är en del av Smart Built Environment – ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram.
I The Futures We Build ingår fyra tvärdisciplinära teams: Rehearsals, Beyond Blueprints, Now is the New Tomorrow och Waves som har tagit fram framtidsscenarier som skildrar hur det är när samhällsbyggnadssektorn har nått hållbarhetsmålen.
– Det finns många viktiga och inspirerande förändringar, innovationer och initiativ som sker utifrån de material som vi bygger med och hur vi bygger. Samtidigt finns det en känsla av att vi kanske inte gör tillräckligt. Kanske förändras vi inte tillräckligt snabbt eller tar de språng som vi faktiskt behöver ta för att skapa en hållbar byggd miljö, sade Reeta Hafner från Media Evolution, i sitt inledningstal på invigningen.

Reeta Hafner, moderator och inledningstalare, Media Evolution.
– Det är här som The Futures We Build kommer in för att svara på, eller åtminstone utforska, denna mycket djärva fråga om hur den byggda miljön kommer att se ut som funktion och vara organiserad i ett framtida Sverige, där delade hållbarhetsmål har uppnåtts.
Projektet och utställningen vill provocera, väcka nyfikenhet och bjuda in till samtal. Under våren 2025 kommer visionerna att ligga till grund för samtal i en serie workshops runt om i Sverige.
Dessa workshops, ledda av projektteamet, syftar till att samla nyckelaktörer inom sektorn, andra intressenter och allmänheten för att diskutera framtiden för den byggda miljön och identifiera steg som behöver tas framåt för att uppnå önskade resultat. Den som vill delta i ett sådan samtal uppmanas ta kontakt med Media Evolution
– Vi är nyfikna på inte bara vad vi bygger och hur vår byggda miljö ser ut, utan också på processerna, systemen, strukturerna, de olika aktörerna och de olika rollerna, samt de värden och kulturer som genomsyrar framtiden som sektorn är på väg mot, sade Reeta Hafner.
Under torsdagens invigning och vernissage medverkade bland andra Finn Williams, stadsarkitekt i Malmö, Anders Persson, chef för strategisk utveckling och internationella frågor, Innovationsföretagen samt representanter från Smart Built Environment och samtliga team.
Smart Built Environment finansieras av Vinnova (Sveriges innovationsmyndighet), Energimyndigheten och Formas (det statliga forskningsrådet för hållbar utveckling). Projektet The Futures We Build drivs av Media Evolution i samarbete med Innovationsföretagen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.