MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

svart betong till Grödinge där man skulle lossa med bask

Svart betong till Grödinge

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Den här veckan tar Åsa oss med till Grödinge med tre kubikmeter svart betong. Kunden Kracke är bajare precis som Åsa.

Dagen började med två vändor till en 200 kubiksgjutning i Gustavsberg. Därefter blev det lunch och sedan fick jag en riktig finkörning, tre kubik svart betong till Grödinge där man skulle lossa med bask.

Jag älskar ju körningar ut på landet och för mig som är uppväxt i Sorunda är körningar åt det hållet rena nostalgitrippen så jag blir alltid lika glad när jag får dem. Det visade sig dessutom att adressen låg i ett område där jag har tillbringat mycket tid i förr när en dåvarande pojkvän bodde där. Jag har också ridit och kört häst och vagn på vägen utanför området så det var nostalgiskt.

Jag kommer fram till adressen och ser en teleskoplastare och en bask. Kunden, Kracke på Byggverkstan AB möter upp och visar hur han har tänkt sig. Jag ställer lastbilen på plats och när jag klivit ur konstaterar han glatt att jag är bajare och hojtar till sin kollega att han har hittat en tjej till honom! Jag skämtar tillbaks och undrar om det var tillsagt hos order som extra tillägg.

Vi sätter igång och lossar, här ska det gjutas en synlig innervägg med svartpigmenterad betong och mönster, inte så vanligt och det lät ju jäkligt fint (det blev det, se resultatet längre ner).

Kracke körde maskinen, hans kollega göt väggen och jag tog emot och styrde in basken på plats under slasen så att jag slapp flytta bilen mellan tömningarna. Under tiden de häller betongen i väggen njuter jag av det underbara vädret och den fina utsikten, det är en riktigt fin vårdag.

När vi är klara delar vi på mitt vatten så kunden kan spola rent basken och jag spolar i resten av vattnet i bilen för att underlätta rengöring senare. Det är fint med pigmenterad betong men jag slipper gärna köra det i min bil för att det brukar vara jobbigt att bli av med färgen.

Byggverkstan AB  startades för ungefär tolv år sedan och de utför formsättning och betongarbeten åt företag. Antalet anställda varierar utifrån uppdragets omfattning och de samarbetar även med andra entreprenörer när behov finns.

På väg hemåt stannar jag och köper en glass och med Creedence i högtalarna dagdrömmer jag om kommande cruisingar, bara bilen blir klar någon gång (#betongbrudensbarracuda på Instagram).
Dagar som dessa har man verkligen världens bästa jobb!

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025