
Första gjutningen avklarad.
Den första gjutningen med röd betong från Swerock är genomförd på Styrmansbron i Malmö. Det är just den röda färgen som gör bron speciell.
Inspirationen till färgvalet kommer från det röda i tegelhusen i gamla Kockumsområdet i Varvsstaden. Tanken är att bron ska förbinda Styrmansgatan med Varvsstaden/Västra Hamnen.
– Bron kommer att bli totalt 70 meter lång och Swerock ska leverera totalt 1 500 kubikmeter betong. Vi har redan levererat en del betong som har används för att gjuta under vattenytan men till detta har det inte använts röd betong utan det kommer först nu när betongen blir synlig, säger Viktor Sundberg, avdelningschef på Swerock.
I slutet av förra sommaren påbörjades tester på fabriken i Malmö. Då provblandades betongen med ett flytande färgpigment. I fabriken har det gjutits kuber av den röda betongen, med olika halt av pigment. Betongkuberna har genomgått noggranna tester för att kontrollera att betongen kommer vara hållbar oavsett påfrestningar från väder och trafik.
– Det känns väldigt roligt och spännande att vi nu har levererat den första röda betongen till projektet. Det är en unik möjlighet att visa vår produkt i en helt annan färgskala, att få skapa en färgklick i Malmös stadsmiljö, fortsätter Viktor.
Swerock gjuter bron på uppdrag av Peab för Malmö Stad och enligt planen ska den stå klar i slutet av 2024.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.