“Betongen är alltid sen”. Det är ett återkommande problem inte bara här utan även i utlandet. Det finns såklart flera anledningar till varför det är så, det jag däremot kan säga på en gång är att det är sällan det är chaufförernas fel, även om det finns de på kontorsnivå som verkar tro det.
Självklart kör man fel ibland, även jag, men faktum är att betonglasset är ofta försenat redan innan det lastas på fabriken. Ett utmärkt exempel på varför det blir så har jag varit med om:
Jag fick en körning till en kund som skulle ha 13 kubik lossat med bask. Jag lastade de första 6,5 och begav mig dit. Väl där får jag stå en bra stund utanför grinden och vänta, oklart varför. Eftersom jag ser folk så ledsnar jag till slut och tutar på dem. Får komma in men får fortsätta vänta.
Efter en kvart lyfter de fram en söt liten bask, bland oss chaffisar kallad “fingerborg” vilket ger ett hum om vad den rymmer (uppskattningsvis en halv kubbe). Det här kommer ta tid tänker jag och börjar fylla på och för att göra saken värre får jag inte ens fylla fullt.
I samma veva som första basken är fylld ser jag till min förvåning att kollegan står vid grinden med lass nummer två?! Vad fasen, det måste ha blivit nåt fel, ingen lossar 6,5 kubbe med fingerborg på 20 minuter!
Därefter är basken borta i vad som känns en evighet. Efter några långsamma baskar har betongen blivit trögare och kunden ber mig lätta upp den. Jag gör så och påpekar att de måste jobba snabbare vilket kunden besvarar med “det är en sån liten bask”?!
Skänker kollegan en tanke och tänker att hans betong kommer nog vara “jättefin” när det är hans tur. Min betong får lättas upp en gång till och efter 108 minuter var vi äntligen klara! Notera då att de hade beställt bil två efter 20 minuter, det innebär att de bör vara klara att lossa den då. Vilket de ju inte var, utan kollegan stod ju i 108 minuter han också, vilket innebär att han kostade lika mycket som jag fast med enda resultat att betongen blev så dålig att han fick gå på tipp och jag fick hämta ett nytt lass!
Problemen med sena bilar är alltså oftast kundernas fel. De är inte ärliga med sina lossningstider utan “kidnappar” bilar längre tid än de har beställt. Sedan om lasset blir dåligt så måste fabriken skicka en annan bil med ny betong, en bil som givetvis hade andra planerade uppdrag och inte bara stod där för att serva just detta bygge.
Tyvärr är detta problem utbrett och det verkar svårt att få ordning på. Hade jag fått bestämma hade jag sett till att kunden ovan inte hade fått något nytt lass den dagen, eftersom de gör så här återkommande och bryr sig inte alls om tillsägelser, men givetvis funkar det inte så. Däremot kan jag tycka att avgiften för att ha en bil eller en pump stå och vänta på ett bygge borde vara väsentligt dyrare.
Exemplet ovan är alltså inget unikt. Det spelar inte heller någon roll att det är stora projekt med erkända företag, mitt exempel ovan är ett stort infrastrukturprojekt som för inte så längesedan fick uppmärksamhet i pressen därför att “kostnaderna skenar och projektet blöder pengar”. Då har man inte ens reflekterat över vad det kostar miljön, helt i onödan. Hur kan det få fortgå?
Industrihampa ger byggbranschen positiv klimatskjuts. Snart pumpas koldioxidbindande byggisolering ut från det snabbväxande bolaget Ekolution i Staffanstorp.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.