
En av de saker som jag gillar med jobbet är att det är så varierande. Huvuduppgiften är såklart densamma, att leverera betong men både kunder, destinationer och lossningssätt kan variera stort. Dessutom händer det ibland att man inte har någon körning och då är det till exempel fordonsvård som gäller. Denna vecka har hittills varit lite mer omväxlande än vanligt:
Måndag: Dags för storservice på betongbilen. Storservice innebär att verkstaden behöver ha bilen hela dagen. För mig gäller två alternativ, antingen bokas det en lånebil så att jag kan åka hem eller så väntar jag kvar på verkstaden. Denna gången blev det att jag väntade kvar så jag hade förberett frukost, en termosmugg med te och en bra bok. Restaurang, TV med typ två kanaler samt kaffeautomat finns. 9,5 timme och 240 lästa sidor senare är bilen klar för dagen. Dessvärre har inte allt fixats på grund av personalbrist så bilen måste in igen senare. Dyrt med stillestånd så det var ju trist.
Tisdag: Körde på södertäljefabriken. Vi körde till Slussgatan i Södertälje men var klara tidigt så vid 11.30 begav jag mig upp till fabriken i Bromsten där mitt företag Grann Åkeri AB har förråd av diverse förbrukningsvaror och vätskor. Jag fyllde på formolja och lämnade in transportsedlar och kvitton.

Onsdag: Stådag, vilket innebär ingen körning. Jag åkte till Lännafabriken och där passade jag på att städa bilen och smörja. Det finns ett gäng smörjnipplar som ska ha påfyllning av fett med olika intervall så nu passade jag på att smörja alla. Därefter åkte jag till fabriken i Hammarby för att hälsa på. Träffade en före detta kollega och hans son och de skulle gå och käka kinabuffé, vilket inte gick att motstå så jag hängde på. Trevligt och gott! Lagom tills jag satte mig i lastbilen för att åka hem öppnade sig himlen och sedan blev det ett riktigt busväder. Kom hem strax efter 12 och var synnerligen nöjd med att slippa gå ut mer.
Torsdag: Lännafabriken. Två vändor till bygget av en simhall i Saltsjöbaden och en vända in till Birger Jarlsgatan/Grev Turegatan där man bygger kontor. Där berättade man att för att kunna jobba under grundvattennivån hade man fryst kanterna på schakten (gropen)! Ballt, jag hade ingen aning om att man kunde göra så. Dessvärre frågade jag inte hur det egentligen går till, jag kanske kan återkomma om det.
Fredag: Södertäljefabriken, hyfsat stor gjutning till Scanias nya demobana precis bredvid fabriken såg det ut som på planeringen. Trevligt redan nu, jag gillar södertäljefabriken. Det är lite mer lantligt och med lite tur lite längre körningar.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.