För att minska koldioxidavtrycket reduceras cement- och pastainnehållet i betongen. Samtidigt går utvecklingen mot att man måste använda alternativa ballastmaterial, till exempel maskinsand och krossad sten, eftersom den naturliga förekomsten av ballastmaterial fasas ut.
För att lösa det här problemet har Master Builders Solutions lanserat ett nytt betongtillsatsmedel – MasterCO2re™ 5210 – som är särskilt anpassat efter kraven på betongelementproducenter. Produkten används redan av flera betongelementtillverkare, bland annat Borensbergs Cementvarufabrik i Östergötland.
Tobias Ram, produktionschef på Borensbergs Cementvarufabrik.
-Med MasterCO2re 5210 har vi kunnat minska vårt koldioxidutsläpp. Den totala cementförbrukning i vår fabrik har minskat avsevärt samtidigt som vi får en bättre slutprodukt med högre hållfasthet än tidigare. Med endast små justeringar av mängden MasterCO2re 5210 så ändras reologin i betongen och vi kan förhålla oss till de olika årstiderna utan att behöva blanda i andra tillsatsmedel, säger Tobias Ram, produktionschef på Borensbergs Cementvarufabrik.
Den nya tillsatsen bygger på en unik patenterad teknik, Intelligent Cluster System (ICS), som gör den färska betongen stabil och underlättar gjutningsarbetet, utan att påverka de reologiska egenskaperna, även vid reducerat cement- och vatteninnehåll eller vid användning av problematiska ballastmaterial.
Sebastian Wåhlstrand, Account Manager Master Builders Solutions.
-Vi har god erfarenhet av att MasterCO2re ger en känsla av att man har tillsatt extra cementpasta i betongen, trots att man i själva verket har gjort det motsatta. Det såg vi för exempel hos Borensberg, där vi gjorde en besparing i cementhalten, säger Sebastian Wåhlstrand, Account Manager Master Builders Solutions.
Eftersom både kostnaden och koldioxidutsläppen i samband med betong är så viktiga, har Master Builders Solutions utvecklat en speciell betongkalkylator, ECO2NOW™. Med ECO2NOW™ kan de hjälpa betongtillverkare att beräkna koldioxidutsläpp, vattenförbrukning och kostnader för olika betongblandningar. På så sätt är det möjligt att snabbt jämföra alternativa blandningar och illustrera de fördelar som kan uppnås genom att byta till ett nytt betongrecept.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.