MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Lossning med ränna i Saltsjö-Boo – smidig gjutning av stödmur och betongplattor med Nordins Mark AB i spetsen.

Nordins Mark möter Betongbruden

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström är betongens ansikte utåt. Hon levererar i hela Stockholmsområdet, den här gången till Saltsjö-Boo. Dessutom till en helt ny kund.

Häromdagen fick jag en körning till Saltsjö-Boo där det skulle lossas med ränna. Det skulle gjutas en stödmur och ett par mindre plattor. När jag kommer fram till adressen möter kunden och jag får veta att jag kan köra in (istället för att backa). Lite trångt precis i början med fina lyktstolpar och soptunnor men det var inga problem. Kör upp för en backe och ser ett hus nere till höger och ett förråd rakt framför.

Kliver ur för att kolla vart jag ska backa in och det är mellan huset och en pergola, inte så jättegott om plats. Dessutom var man tvungen att saxa lite för att få bilen i rätt position före backningen. Typiskt nog var praktikant-Amanda ledig den här dagen så hon slapp backa, det har varit samma visa varenda gång jag har fått något lite mer bökigt/roligt jobb.

Lossning med ränna i Saltsjö-Boo – smidig gjutning av stödmur och betongplattor med Nordins Mark AB i spetsen.

Jag backar så långt det går och sedan börjar vi att lossa till stödmuren. Jag når halva stödmuren, resten får grabbarna flytta manuellt. När vi är klara med det gjuter vi en liten platta och sedan en platta utanför entrén till huset. Betongen är fin och jobbet går finfint. Medan vi jobbar pratar vi om allt möjligt, bland annat om chaufförer som inte kan köra vilket många byggen vittnar om.

Firman som göt heter Nordins Mark AB. De är fyra killar som utgår från Haninge och jobbar med alla typer av mark- mur och betongjobb över hela Stockholm. För oss en ny kund och det kändes bra att kunna lämna grabbarna nöjda och bege mig tillbaks till fabriken för nästa lass.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025