
Det råder stor brist på sand i Asien där den så kallade sandmaffian ägnar sig åt illegal utvinning i flera länder. Hoppet står nu till ny teknologi och utvecklad återvinning.
– Folk är beredda att döda för sand, säger Sumaira Abdulali, miljöaktivist och grundare av organisationen Awaaz Foundation i Mumbai, till Di.
Den globala konsumtionen av sand för cement, glas och byggmaterial har enligt FN trefaldigats under de två senaste årtiondena och uppgår i dag till 50 miljarder ton per år. Under 2011-2013 använde Kina lika mycket cement som USA gjorde under hela 1900-talet.
Miljöeffekterna är påtagliga. Expansiv sandutvinning leder bland annat till försaltning av tidigare bördiga marker. FN har varnat för en annalkande ”sandkris” och påpekat hur sandmaffian styr omfattande illegal utvinning i bland annat Kambodja, Vietnam, Kenya och Sierra Leone.
Inom byggindustrin finns förhoppningar om att kunna ersätta sanden med annat material. Det finns också långt gångna projekt för att använda återvunna flaskor och glas för tillverkningen av cement.
Enligt Sumaira Abdulali finns en speciell källa som kan ersätta sandutvinning i större volym, nämligen Indiens gigantiska soptippar. Där samlas enorma mängder glas, byggmaterial och industriavfall som skulle kunna vara guld värt för återvinningsföretag.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.