MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

Åsa Betongbruden Karlström på nattjobb

Nu kör jag lite nattjobb

Åsa Betongbruden Karlström på nattjobb

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

I slutet av förra veckan fick jag ett nattjobb. Jag skulle börja 03.30 på fabriken i Västberga.

Det var sex kubikmeter kantstensbetong som skulle köras, lossning i skopa. Inte så jättevanligt med den typen av jobb mitt i natten så jag funderade lite på varför. Klockan ringde 02.30 och jag kravlade iväg för att hämta lastbilen. Tidigare var jag inte så förtjust i nattjobb men jag har lärt mig uppskatta det mer och mer. Det är lagom mycket trafik ute och ofta en lite annan typ av stämning på natten, mysigt är kanske ett starkt ord men i brist på bättre.

Jag får mitt lass och beger mig till kunden. När jag kommer fram ser jag att det ska sättas kantsten till en refug mitt i en hårt trafikerad väg, därav den tidiga timmen. Man behöver stänga av ena halvan av vägen för att kunna jobba och det skulle bli lynchstämning bland trafikanterna om man gjorde det på dagen.

På plats väntar några trevliga killar och en grävmaskin. Jag hoppar ut och börjar med att smörja in maskinens skopa med formolja för att undvika att betongen bränner fast och göra det lättare att få rent. Sedan börjar jag lossa till maskinens skopa, maskinen åker sedan iväg och häller betongen på båda sidorna av kantstenen som vilar i exakt höjd med hjälp av träkilar. Två killar ser till att det fylls ut och jämnas till. Medan tömningarna i skopan småpratar jag med den ena vakten och med verkaren.

När vi är klara med jobbet har jag betong kvar och det visar sig räcka precis till några meter kantsten en bit bort som inte blev klart tidigare, perfekt! Åker därifrån efter ett väldigt trevligt nattjobb.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025