Måndag: Swerock, Länna. Jag körde hela dagen, Amanda lossade. Sedan fick hon köra tillbaks till Tumba från Länna för att jag skulle se vilken nivå hon låg på för att lättare kunna hitta ett lämpligt uppdrag att börja med dagen därpå.
Körningen gick fint, lite typiska nybörjargrejer och lite väl försiktig men på det stora hela mycket bra med tanke på erfarenheten. Vid det här läget hade hon haft körkort för personbil i fem dagar (!) och kört i trafik med lastbil endast tre gånger, väldigt ny med andra ord.
Tisdag: Swerock, Länna. Jag körde till fabriken, vi kollade vad vi hade för jobb (dumt att börja köra in till city eller ner i trånga Henriksdalsberget). Jag hade sagt att vi undviker fullt lass i början för tyngdpunkten blir så hög plus att det är stor risk att det rinner ut under körning i backar, man måste ha extra koll på det och det är överkurs när man övningskör.
Vi bytte plats under tiden vi lastad och sedan såg jag att det var ett fullt lass vi skulle få… adressen var dock Orminge Centrum, inte så många uppförsbackar alltså så hon fick köra. Vi har pratat om riskerna med den höga tyngdpunkten och vi hann inte mer än några meter iväg från blandaren innan hon utbrast “åh jäklar! Jag fattar vad du menar!”. Det känns rejält om man inte är van.
Det blev två vändor till Orminge C där hon fick fint beröm av verkaren, en vända till Hökarängen där hon fick vända och backa ca 75 meter in till pumpen på för henne smalt utrymme. Sista lasset blev en ränna nära fabriken och där fick hon lossa och jag flyttade bilen. På em var hon rätt mör så hon fick vila medan jag spolade bilen och sen körde hon hem till Tumba. Blev säkrare och fick bättre självförtroende för varje lass.
Torsdag: Skanska, Farsta.
Min gamla hemmafabrik och där min karriär började. Min plan var från början att låta Amanda köra in till stan sista veckan med mig, när hon blivit lite mer varm i kläderna. På dagens schema fanns dock bara Södermalm (Emelies gata) och Munkbron så alternativet var att hon inte skulle få köra mer än hem efter avslutad dag vilket kändes som slöseri med värdefull tid.
Jag körde de första lassen till Södermalm och sen frågade jag om hon ville prova att köra. Jag förklarade att skulle hon känna när vi kommer in i stan att det blir för mycket så är det bara att stanna så byter vi direkt. Det ville hon och sedan körde hon hela vägen in till bygget via Ringvägen. Hon backade 50 meter till pumpen och efter att hon hade lossat körde vi via Danvikstull tillbaks. Lite osäkert såklart men det gick fint. Hennes egen kommentar på hur det kändes var “kul men läskigt, mycket att ha koll på”.
Därefter fick vi lass till Munkbron och då tyckte jag att hon klarade Södermalm så bra så då fick hon köra dit också. Förutom att hon missade kön vid rödljuset på
Medborgarplatsen och effektivt ställde sig mitt över övergångsstället så var det inga bekymmer nu heller. Givetvis märks det att hon inte “tänker” lastbil när det gäller positioneringen ännu men hon lyssnar och lär sig snabbt.
Det blev lite bökigt vid grinden in till bygget på Munkbron på grund av cykelinvasion men efter att jag hade klivit ur och ställt mig i vägen för cyklisterna gick det finfint. Hon fick beröm av vakterna som tyckte att hon var duktig! Arbetsdagen blev 11 timmar och givetvis var vi utställda tidigt dagen därpå så vi var hemma vid 19-19.30 och träffades morgonen efter kl 05.
Fredag: Både Amanda och jag var trötta. Jag kör alltid till fabriken på morgnarna av logistiska skäl men när vi kom dit och väntade på lass i fikarummet såg jag hur trött Amanda var så jag föreslog att jag skulle köra första lasset. Det är för stor risk och hon lär sig inget om hon är jättetrött och jag kan tycka att med gårdagens 11 timmar överkurs har hon “jobbat in” en lugn fredag.
Jag ska givetvis inte heller köra när jag är trött men för mig går det på rutin med själva körningen och det kräver betydligt mindre energi.
Nio av de största aktörerna inom samhällsbyggnadssektorn, däribland Sveriges Allmännytta, Byggföretagen och Fastighetsägarna, har enats om en gemensam struktur för digital informationsdelning. Med i samarbetet är även Svensk Betong. Genom att införa standardiserade datalexikon och datamallar hoppas man öka effektiviteten och förbättra samarbetet i byggprocessen.
Behaviour Design Group revolutionerar säkerhetsarbetet på svenska arbetsplatser. Genom att identifiera och förstärka positiva beteenden bidrar de till en mer hållbar säkerhetskultur inom bygg- och industrisektorn.
Den organiserade brottsligheten skapar allt större problem för svenska företag, och byggbranschen är en av de mest utsatta sektorerna. Enligt rapporten Brott mot företag 2025 kostade brottslighet näringslivet 118 miljarder kronor under 2024 – en ökning med 15 miljarder på två år.