
VPI, Volcanic Pozzolan Iceland, är en så kallad naturlig puzzolan, som har reaktiva egenskaper i likhet med cement och kan därför ersätta en del av cementet i den färdiga produkten. VPI-materialet för inte med sig någon miljöpåverkan till skillnad från cementets huvudsakliga råmaterial kalksten, som genererar koldioxid när det bearbetas i cementugnen.
Det vulkaniska materialet utvinns i Heidelberg Materials täkter på Island där det finns tillgängligt i stora volymer och därmed är en långsiktig resurs.
Framställningen av Bas Plus VPI sker i Slite, där VPI-materialet blandas i cement efter att först ha malts till ett fint pulver i företagets anläggning i Degerhamn på Öland. Efter tillverkning av den slutliga cementprodukten i Slite på Gotland distribueras den till silostationer runt om i landet.
Bas Plus VPI kommer från och med november finnas tillgänglig på marknaden.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.