Heidelberg Materials Precast Contiga levererar nu ett nytt tunnare håldäck.
De nya håldäcken med en tjocklek på 15 centimeter har hela fem centimeter tillgodo på de näst tunnaste alternativen på marknaden. Det skapar en rad fördelar i flera led.
– Först och främst minskar vi materialåtgången i produktionen med cirka 20 procent, vilket direkt ger cirka 20 procents lägre klimatavtryck jämfört med de tjockare håldäcken. Dessutom innebär det en kostnadseffektivare produkt med ett lägre slutpris till kunden, säger Carl-Johan Appelberg, marknadschef på Heidelberg Materials Precast Contiga.
När det gäller miljöprofilen förbättras den ytterligare tack vare att Contiga tillverkar håldäcken i klimatförbättrad BiobetongTM.
– Vi har levererat de tunnare håldäcken i BiobetongTM för fullt sedan i höstas. De uppnår just nu nivå 2 enligt Svensk Betongs klassning. Men redan senare i vår kommer vi kunna leverera både nivå 3 och 4, vilket motsvarar 30 respektive 40 procent lägre CO2-avtryck jämfört med referensvärdet, säger Carl-Johan Appelberg.
Minskad materialåtgång resulterar i lättare betongelement, vilket i sin tur ger lättare transporter och även lättare montering.
– Minskad egenvikt i konstruktionen ger positiva synergier i hela stommen och kan även förenkla byggnadens grundläggning, säger Carl-Johan Appelberg.
De tunnare håldäcken är lämpade för byggprojekt med spännvidder på mellan 6–8 meter. Exempelvis bjälklag i bostäder, takbjälklag i industribyggnader eller i projekt med hybridstommar där optimal miljöprestanda är i fokus.
– Håldäcken är ett fördelaktigt alternativ i väldigt många typer av projekt. Vi märker också tydligt att kunderna uppskattar att vi erbjuder hela kedjan från projektering till tillverkning och montage. Det ger en leveranssäkerhet som skapar trygghet i projekten, säger Carl-Johan Appelberg.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.