– Efterfrågan på hållbara produkter fortsätter att öka. Det känns väldigt bra att vi som företag nu kan erbjuda plattbärlag i den högsta ECO-klassen som är möjlig enligt nuvarande standard, säger Fredrik Johansson, teknisk chef på Byggelement.
Plattbärlag är Byggelements mest efterfrågade produkt, något av en basvara i byggindustrin.
– Plattbärlaget ersätter den tidskrävande formningen av bjälklaget, säger Fredrik Johansson. Pågjutningen utförs sedan med lokalt producerad betong.
Byggelement har även fördelen att kunna erbjuda marknaden två bredder på plattbärlag. Från den tidigare maxbredden på 2,40 finns nu även bredden tre meter. Det innebär färre lyft och ytterligare effektivitet ute på byggarbetsplatserna.
Nu pågår arbetet med att ta fram en EPD för den nya produkten. EPD står för Environmental product declaration och kommunicerar transparent och jämförbar information om produkters miljöpåverkan under en livscykel.
För 2025 räknar Byggelement med en tillverkning av totalt 570 000 kvadratmeter plattbärlag, något som innebär 13 000 kvadratmeter per vecka. Vid behov är den maximala kapaciteten leveranser cirka 900 000 kvadratmeter per år.
Den nya produkten i ECO 60 ger en sänkning av koldioxidutsläppen med 25 procent jämfört med motsvarande plattbärlag i ECO 30. Räknar man bara på betongen blir sänkningen hela 35 procent.
Utvecklingen fortsätter nu genom att Byggelement förbereder för tillverkning av element med än högre inblandning av alternativa bindemedel än vad standarden idag tillåter.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.
Skumbetong har potential att vara ett klimatförbättrande alternativ för byggnader i seismiska områden, enligt en studie genomförd i Quito, Ecuador. Studien visar att denna betongtyp kan minska byggnaders klimatavtryck och samtidigt uppfylla konstruktionskraven.
Den 21–23 januari 2025 samlades betong- och murverksbranschen i Las Vegas för WOC, World of Concrete. Evenemanget, som hölls på Las Vegas Convention Center, lockade nästan 58 000 registrerade deltagare och mer än 1 500 utställande företag. Dessutom genomfördes över 180 utbildningssessioner. Här listar vi de fem viktigaste trenderna från WOC.