MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Lastväxlare på el

Volvos eldrivna lastväxlare

Volvos eldrivna lastväxlare

Paula Isaksson

Paula Isaksson har frilansat som journalist sedan slutet av 90-talet. Hennes specialområde är samhällsbyggnad med inriktning på byggnadsteknik, arkitektur och stadsplanering. Hon skriver också om energifrågor. På fritiden tragglar hon italienska glosor och drömmer om ett liv bland olivträd och vinstockar.

Swerock och Kranpunkten i gemensamt projekt.

Dagligen utför Swerock transporter av liftar till och från Kranpunktens kunder. Nyligen testade de två företagen hur det skulle gå att utföra arbetet med en av Volvos eldrivna lastväxlare. Projektet ägde rum i Malmö i två dagar och under samma förutsättningar som för de vanliga dieseldrivna fordonen.

– Det är första gången som vi gemensamt testar en helelektrisk lastbil med släp och det känns bra att med den här typen av fordon kunna göra en insats för miljön och arbetsmiljön, som blir bättre för både chauffören och de som vistas runt fordonet, säger arbetschefen Fredrik Stolt.

Lastväxlaren lastar totalt 39 ton tillsammans med släp. Det gör det möjligt att lyfta tunga liftar eller få plats med flera liftar samtidigt. Körningarna genomfördes utan problem samtidigt som man fick en uppfattning om hur mycket el som går åt vid körning respektive lastning och lossning.

Markus Karlsson var den chaufför som fick delta i testkörningen.

– Lastbilen är ljudlös, så det är en bra arbetsmiljö och behagligt för mig som chaufför. Under dessa dagar har vi utfört vårt arbete med lastväxlaren på samma sätt som vi normalt skulle ha gjort med en ordinarie bil. Det har gått väldigt smidigt, säger han.

Idag kör Swerock en eldriven lastväxlare utan släp åt Kranpunkten i Göteborg. Testet är en del i Swerocks mål om en fossilfri fordonsflotta år 2030.

Fakta: Volvo FMX Electric
Lastbilen drivs av tre elmotorer på 490 kW, totalt 666 hästkrafter. Den har fem batterier på totalt 450 kWh nominell kapacitet. Med snabbladdare (250 kW) tar det cirka 1,5 timme att ladda batterierna om de är tomma. Med laddare på 40 kW tar det cirka 6 till 7 timmar att ladda. Räckvidden är 20 tills25 mil med full vikt.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025