
Volvos eldrivna lastväxlare
Swerock och Kranpunkten i gemensamt projekt.

Dagligen utför Swerock transporter av liftar till och från Kranpunktens kunder. Nyligen testade de två företagen hur det skulle gå att utföra arbetet med en av Volvos eldrivna lastväxlare. Projektet ägde rum i Malmö i två dagar och under samma förutsättningar som för de vanliga dieseldrivna fordonen.
– Det är första gången som vi gemensamt testar en helelektrisk lastbil med släp och det känns bra att med den här typen av fordon kunna göra en insats för miljön och arbetsmiljön, som blir bättre för både chauffören och de som vistas runt fordonet, säger arbetschefen Fredrik Stolt.
Lastväxlaren lastar totalt 39 ton tillsammans med släp. Det gör det möjligt att lyfta tunga liftar eller få plats med flera liftar samtidigt. Körningarna genomfördes utan problem samtidigt som man fick en uppfattning om hur mycket el som går åt vid körning respektive lastning och lossning.
Markus Karlsson var den chaufför som fick delta i testkörningen.
– Lastbilen är ljudlös, så det är en bra arbetsmiljö och behagligt för mig som chaufför. Under dessa dagar har vi utfört vårt arbete med lastväxlaren på samma sätt som vi normalt skulle ha gjort med en ordinarie bil. Det har gått väldigt smidigt, säger han.
Idag kör Swerock en eldriven lastväxlare utan släp åt Kranpunkten i Göteborg. Testet är en del i Swerocks mål om en fossilfri fordonsflotta år 2030.
Fakta: Volvo FMX Electric
Lastbilen drivs av tre elmotorer på 490 kW, totalt 666 hästkrafter. Den har fem batterier på totalt 450 kWh nominell kapacitet. Med snabbladdare (250 kW) tar det cirka 1,5 timme att ladda batterierna om de är tomma. Med laddare på 40 kW tar det cirka 6 till 7 timmar att ladda. Räckvidden är 20 tills25 mil med full vikt.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.