
På infoskärmen står det att vi har 355 kubikmeter till Hökarängen söder om Stockholm, till bygget av Nya tunnelbanan.
Härom morgonen när jag kom till fabriken i Länna märkte jag att det var något lite större på gång för det var ovanligt mycket bilar där. Gick upp till fikarummet och såg på infoskärmen att vi hade 355 kubikmeter till Hökarängen söder om Stockholm, till bygget av Nya tunnelbanan. Jag var utställd 06.50 och efter en stunds väntetid fick jag mitt första lass som var dagens andra till bygget där jag inte hade varit förut.
Först kör jag på GPS:n och hamnar på en vändplan med en parkering och då ser jag bygget men fattar inte hur jag ska komma dit så jag ringer en kollega som lotsar mig rätt. Åker in på byggvägen och en bit längre fram där den delar sig i två står det en man och gör mottagningskontroll. Mottagningskontroll ska göras av varje lass, alltid, men det är väldigt få byggen som bryr sig om det. Där stod även en provtagare och kollade att betongen stämde med kraven från kunden.
På plats var det två mastpumpar, och jag ser att det finns en risk att det blir trångt och körigt på den smala vägen in och ut på bygget om bilarna anländer i snabbare takt än de lämnar, vilket inte är ovanligt. Byggena beställer ett visst intervall men inte sällan glömmer de att meddela fabriken om lossningen drar ut på tiden och så blir det rörigt.
Nåväl, jag blir hänvisad till den ena pumpen och lossar mitt lass på bara några minuter. Börjar bra i alla fall tänker jag innan jag far iväg för att hämta ett lass till. Det visade sig att det här var den nivån vi höll för dagen, knappt inga väntetider, snabba lossningar och över lag ett flyt i gjutningen som verkligen inte är vardag i vår bransch, det brukar alltid vara något som jävlas.
När jag var där med dagens näst sista lass kommenterade jag till honom som gjorde mottagningskontrollen att det hade gått väldigt bra idag. Han höll med och konstaterade att de hade jobbat snabbt. Ja, jag är faktiskt imponerad sade jag varpå han svarade “jag med”. Kl 15 hade jag kört sju lass till tunnelbanan och sedan spolat bilen och kunde bege mig hemåt. Väldigt nöjd och glad, det är jäkligt roligt att jobba när allt går så här bra!

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.