
Sedan 2015 har Volvo Lastvagnar och Swerock tagit fram halv- och helelektriska roterare, elektriska lastbilar och senare även hybridpumpar tillsammans med tyska Putzmeister. På uppdrag av Swerock har nu en batterielektrisk betongpump tagits fram där Volvo Lastvagnar tillverkat lastbilen och Putzmeister betongpumpen.

Angelika Bohlin, vd på Swerock.
– Vi har haft fantastiskt bra samarbeten med Volvo Lastvagnar och Putzmeister genom åren och nu har vi tillsammans nått en ny nivå. Genom att helt reducera utsläppen från våra betongfordon gör vi en viktig miljöinvestering för framtiden. Dessutom är den nya helelektriska betongpumpen både tyst och avgasfri, det ger våra medarbetare en avsevärt bättre arbetsmiljö, säger Angelika Bohlin, vd för Swerock i Sverige.

Traditionell pumpning av betong innebär att en diesellastbil är i drift under pumpningen, vilket orsakar avgaser och buller. Med den nya betongpumpen är det möjligt att köra upp till 50 kilometer till en byggarbetsplats och sedan pumpa cirka 50 kubikmeter betong utan att behöva ladda. För längre sträckor, eller för större mängder, kan en CCS2-laddningslösning med 63 eller 32 A installeras på platsen, och det går att fortsätta pumpa medan lastbilens batterier laddas.
Fakta och funktioner för Volvo Lastvagnar och Putzmeisters helelektriska betongpump:
• Volvo FM Electric 8×4 jämnlast Tridem
• Drivlina: Två elmotorer, kontinuerlig effekt på 330 kW, I-Shiftväxellåda
• Batterisystem: Fyra batterier i en specialanpassad installation med en total kapacitet på
360 kWh varav 25 0kWh är användbar
• Laddning: Enligt CCS2-standard, laddning kan ske simultant med PTO-användning/pumpning av betong, AC upp till 43 kW och DC upp till 250 kW
• Vikt: Den fyraxlade lastbilen har en totalvikt på ca 32 ton

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.