
Riksrevisionen har granskat de tillfälliga skatteanstånden som infördes under pandemin för att stödja likviditetskrisande företag. Rapporten visar att åtgärden har haft viss positiv effekt men att kostnaden för staten blivit betydligt högre än förväntat.
Den slutgiltiga notan beräknas landa på 10 miljarder kronor, jämfört med den ursprungliga uppskattningen på 2,6 miljarder kronor.
För byggbranschen har skatteanstånden varit en viktig likviditetsbuffert, men enligt Riksrevisionen har de inte räddat företag från att gå i konkurs. En analys från Svenskt Näringsliv visar att över 8 procent av byggföretagen som använde skatteanstånd har försatts i konkurs, vilket är en högre andel än för många andra branscher. Dessutom hade byggföretagen med skatteanstånd generellt lägre soliditet och vinstmarginaler än de som inte utnyttjade möjligheten.
– Skatteanstånden har varit en kortsiktig lösning, men för många i byggbranschen har det snarare skjutit problemen på framtiden än löst dem, säger en analytiker från Svenskt Näringsliv.
Totalt beviljades 50 000 företag skatteanstånd under pandemin. När nu dessa anstånd ska återbetalas har många företag svårt att hantera skulderna, vilket bidrar till den fortsatt höga konkursnivån inom byggsektorn.
Riksrevisionen rekommenderar att regeringen vid framtida kriser sätter tydligare ramar för vilka företag som ska kunna ta del av liknande stöd, för att minimera risken för att redan svaga företag skjuter upp en oundviklig konkurs.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.