
I slutet av september förra året invigdes Varvsbron i Helsingborg. Nu tilldelas bron det prestigefyllda priset Eugene C. Figg Jr. Medal.
– Det är ett viktigt erkännande av det gedigna arbete som under flera år ligger bakom designen och brobygget. Varvsbron är verkligen ett nytt landmärke i Helsingborg och jag vill passa på och ge stor eloge till arkitekten Stephen James och alla kollegor och samarbetspartners som bidragit till ett lyckat projekt, säger Marie Holmqvist, avdelningschef för stadsmiljöavdelningen i Helsingborgs stad.
Det internationella bropriset är uppkallat efter Eugene C. Figg, en amerikansk ingenjör som uppförde många kända konstruktioner under sin livstid, framförallt bro- och betongbyggnader. Enligt juryn tilldelas Varvsbron priset för en enastående prestation inom brobygge som, genom vision och innovation, har blivit en ikon i Helsingborg. Prisutdelningen äger rum på The International Bridge Conference i Pittsburg i mitten av juli.
Varvsbron knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron, som tog två att bygga. väger 552 ton och är 221,5 meter lång. Den vilar på sex fundament, varav fyra på land och två i hamnbassängen. Stöden i betong på land är försedda med V-ställda stålstativ. Ljuset på bron styrs av solens upp- och nedgång genom ett astrour.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.