
I slutet av september förra året invigdes Varvsbron i Helsingborg. Nu tilldelas bron det prestigefyllda priset Eugene C. Figg Jr. Medal.
– Det är ett viktigt erkännande av det gedigna arbete som under flera år ligger bakom designen och brobygget. Varvsbron är verkligen ett nytt landmärke i Helsingborg och jag vill passa på och ge stor eloge till arkitekten Stephen James och alla kollegor och samarbetspartners som bidragit till ett lyckat projekt, säger Marie Holmqvist, avdelningschef för stadsmiljöavdelningen i Helsingborgs stad.
Det internationella bropriset är uppkallat efter Eugene C. Figg, en amerikansk ingenjör som uppförde många kända konstruktioner under sin livstid, framförallt bro- och betongbyggnader. Enligt juryn tilldelas Varvsbron priset för en enastående prestation inom brobygge som, genom vision och innovation, har blivit en ikon i Helsingborg. Prisutdelningen äger rum på The International Bridge Conference i Pittsburg i mitten av juli.
Varvsbron knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron, som tog två att bygga. väger 552 ton och är 221,5 meter lång. Den vilar på sex fundament, varav fyra på land och två i hamnbassängen. Stöden i betong på land är försedda med V-ställda stålstativ. Ljuset på bron styrs av solens upp- och nedgång genom ett astrour.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.