I slutet av september förra året invigdes Varvsbron i Helsingborg. Nu tilldelas bron det prestigefyllda priset Eugene C. Figg Jr. Medal.
– Det är ett viktigt erkännande av det gedigna arbete som under flera år ligger bakom designen och brobygget. Varvsbron är verkligen ett nytt landmärke i Helsingborg och jag vill passa på och ge stor eloge till arkitekten Stephen James och alla kollegor och samarbetspartners som bidragit till ett lyckat projekt, säger Marie Holmqvist, avdelningschef för stadsmiljöavdelningen i Helsingborgs stad.
Det internationella bropriset är uppkallat efter Eugene C. Figg, en amerikansk ingenjör som uppförde många kända konstruktioner under sin livstid, framförallt bro- och betongbyggnader. Enligt juryn tilldelas Varvsbron priset för en enastående prestation inom brobygge som, genom vision och innovation, har blivit en ikon i Helsingborg. Prisutdelningen äger rum på The International Bridge Conference i Pittsburg i mitten av juli.
Varvsbron knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron, som tog två att bygga. väger 552 ton och är 221,5 meter lång. Den vilar på sex fundament, varav fyra på land och två i hamnbassängen. Stöden i betong på land är försedda med V-ställda stålstativ. Ljuset på bron styrs av solens upp- och nedgång genom ett astrour.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.