Region Stockholm storsatsar på kollektivtrafiken.
Smidmek kommer att uppföra stommen på totalentreprenad när Järfälla får en modern bussterminal. Därmed kommer Smidmek att montera brobalkar för första gången.
– Balkar av den här storleken och med vikt på upp emot 50 ton har vi inte lyft tidigare. Däremot har vi stor erfarenhet av komplexa och tunga lyft från andra typer av konstruktioner. Det kommer att bli viktigt med väl genomarbetade arbetsberedningar och en tydlig lyftplan, säger Zakeus Envall, projektchef på Smidmek.
Smidmek har lång erfarenhet av projektering, leverans och montering av prefabricerade stål- och betongstommar. Nu tar bolaget ett nytt kliv och monterar för första gången förspända prefabricerade brobalkar till en överdäckning av en bussterminal.
– En annan utmaning är att monteringen av de stora förspända balkarna måste bli rätt på millimetern.Balkarna och pelarna har plattor som ska mötas och när balkarna placeras ut måste det ske på exakt rätt ställe på brolagret. Det finns inga marginaler utan det måste bli perfekt vilket gör att vi måste hitta lite nya lösningar, säger Zakeus Envall.
Bussterminalen byggs i Järfälla och är en del av Stockholms satsning på att skapa ett regionalt nav för kollektivtrafikresenärer med möjlighet till byten mellan tunnelbana, bussar, pendeltåg och regionaltåg. Det ska också byggas tusentals bostäder, kontor och affärslokaler fram till 2035.
– Området är som en stor byggarbetsplats och det ställer stora krav på logistiken. Storleken på balkarna innebär också att det endast går att leverera en åt gången. Det är leveranserna som sätter begränsningar för hur mycket vi kan montera varje dag, så vi måste vara noggranna med hur vi hanterar transporterna.
Smidmeks montage beräknas påbörjas vecka 42. Beställare är Peab.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.