
Bygger ny terminal med 90 000 tons kapacitet.
Schwenk Sverige har undertecknat ett 25-årigt arrendeavtal med Gävle hamn.
– Vi är väldigt glada över denna nya etablering som ökar vår tillgänglighet och tar oss närmare våra kunder i Stockholmsområdet och Mellansverige, säger Ann-Louise Grahed, logistikchef på Schwenk Sverige.
Bygget av den nya terminalen beräknas komma igång under första kvartalet nästa år.
– Vi är imponerade av det mycket professionella och effektiva bemötandet vi fått av Gävle Hamn och det känns roligt att kunna sätta igång. Innan slutet av nästa år hoppas vi vara redo för den första hanteringen av cement i Gävle hamn, säger Tomasz Borowiec, vd, Schwenk Sverige.
Terminalen som kommer byggas i Gävle hamn kommer ha en årlig kapacitet på runt 90 000 ton.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.