
Bygg- och anläggningsbranschen är den bransch som påverkats mest av prishöjningar under de senaste tre månaderna. Hela 98 procent av byggföretagen uppger att man påverkas av prisökningar på varor eller tjänster som är nödvändiga för verksamheten.
– Det märks allt tydligare bland våra medlemsföretag att ökningen av materialpriser ligger på en väldig hög nivå. Det gäller bland annat armeringsstål och trävirke, säger Johan Deremar, nationalekonom på Byggföretagen.
Svenskt Näringsliv har skickat ut en enkät under början av juni som drygt 3 100 företag svarat på. I den uppger tre av fyra byggföretag att det finns möjlighet att kompensera för prisökningarna genom att höja försäljningspriserna till kund. Två av tio menar att det föreligger risk för varsel eller uppsägningar under de kommande sex månaderna.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.