Nu har Sara blivit klar med sin praktik hos mig. Det har varit några roliga och intensiva veckor och vi har haft väldigt kul emellanåt. Sara har även fått möjlighet att testa lite andra delar av lastbilsbranschen, dels hos Miljötrans och dels hos min kusin som kör biltransport. Bara positiva toner överallt vilket är välförtjänt.
Häromdagen fick vi en körning ut till Dalarö, det är alltid trevligt. Vi körde efter GPS och när vi kommit fram till Dalarö så visade GPS:en in oss på en pytteliten villagata. Jag tänkte att det där kan fasen inte stämma men vi gör väl ett försök. Bitvis fick vi hänga ut genom rutan för att se att det gick att köra vidare och vi vek in speglarna flera gånger för att komma fram. På filmen har vi passerat det trängsta partiet, tyvärr hade jag fullt upp att hjälpa till och kolla så det blev ingen film där.
Jag måste medge att jag ett tag undrade om vi ens skulle lyckas ta oss fram den vägen eller om jag skulle behöva tråckla ut oss bakåt men Sara tog det lugnt och fint och fixade det jättebra. Sedan kom vi till en korsning och då ringde vi kunden som sade att vi kunde köra fram till pumpen. Det kunde vi dock inte så det blev att backa 200 meter för att vända och sedan backa tillbaks och lossa. Vi valde att låta mig sköta backandet, det var inte riktigt läge för övningsbackning just då.
För er som tänker att “men hon har väl lastbilskort” så kan jag säga att det som krävs för att klara en uppkörning för lastbil har ingenting med verkligheten som yrkeschaufför att göra. Tilläggas ska att chauffören efter oss tydligen hade blivit invisad samma väg men han tyckte att den inte såg körbar ut så han körde aldrig in där.
Jag har sagt det förr och det tåls att upprepas, eleverna på transportutbildningarna får alldeles för lite övning i hur man manövrerar en lastbil. Köra i trafiken kan vem som helst, det är när det är två centimeter tillgodo runt bilen där du ska köra som det märks om du kan köra eller inte. Givetvis är ingen fullärd när man är ny men det märks direkt om man har fått lära sig positionera bilen eller inte.
Tyvärr är skolorna mer intresserade av att få folk att klara uppkörningen än att faktiskt lära dem att köra lastbil. Byggena påpekar emellanåt hur mycket sämre kompetensen har blivit och det är ju bedrövligt.
Nog om det. Jag vill avsluta med att önska Sara ett stort lycka till framöver och är övertygad om att hon kommer få en nöjd chef någonstans i transportbranschen. Kanske hamnar hon hos oss i betongvärlden, den har hon ju bra koll på nu!
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.