MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

Åsa "Betongbruden" Karlström mitt ibland betongen i Stockholm.

Prakikant-Amandas sista vecka

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Prakitant-Amanda är klar med betongbranschen för denna gång. Men hon hann med att se problemen med trög betong. Åsa Karlström för dagbok.

Nu har Amanda avslutat sin praktik hos mig, sista veckan tillbringar hon hos https://www.facebook.com/miljotrans för att se vad de jobbar med. De har bland annat liftdumpers, lastväxlare och kranbilar. Vi kollar tillbaks i praktikdagboken även denna vecka:

Måndag:
Swerock, Länna. Dagen började med en sväng till Tyresö där Amanda lossade med ränna till en liten platta. Därefter fick vi ett lass till Vega där de satte kantsten och där lossade vi till grävmaskin. Fick med oss retur därifrån och den betongen hann bli dålig redan på bygget så hon har dels fått höra hur det låter i roteraren när det börjar bli dåligt och sedan har hon fått se hur “död” den här betongen är när man försöker vibrera den, mycket nyttigt!

Sånt här är viktigt att ha koll på för att kunna avgöra om man behöver avbryta en lossning eller inte för att inte riskera bilen. Därefter hände inte så mycket mer de dagen. Det verkar som att Amanda har kommit ifrån nybörjargrejen att “hålla i sig i högerkanten” för idag har jag inte sagt till en enda gång att hon legat för långt till höger.

Åsa "Betongbruden" Karlström mitt ibland betongen i Stockholm.

Tisdag:
Swerock, Västberga.
Vi började med ett lass till Ingarö, ut på en mycket smal och kurvig grusväg med branta dikeskanter. Nervöst att köra in till pumpen men kändes mycket bättre på vägen ut sade Amanda. Höll sig på bra avstånd från kanterna hela tiden.

Därefter blev det Kungsgatan. Vi hamnade fel först och fick starta om från en gata bredvid. Det gjorde att vi kom från fel håll sett till bygget så vi behövde saxvända mitt på Kungsgatan. Eftersom Amanda inte förstod hur jag menade och trafiken i innerstan kräver att man är lite snabb och smidig bytte vi chaufför så att jag fick visa istället. Sedan skötte hon lossning till grävmaskin och körde tillbaks. MYCKET mer avslappnad i stadskörningen redan nu, det märker både jag och hon. Kul!

Torsdag:
Swerock, Länna.
Började dagen med en rännkörning vid Karolinska, därefter två lossningar till mastpump på en ö i skärgården och sedan körde vi ett lass till mastpump i Hökarängen, till bygget av Nya tunnelbanan. 11 timmars arbetsdag, Amanda körde hela tiden.

Åsa "Betongbruden" Karlström mitt ibland betongen i Stockholm.

Åsa "Betongbruden" Karlström mitt ibland betongen i Stockholm.

Fredag:
Swerock, Länna.
Dagens första lass är en ränna till Västgötagatan. Det blir en stressig och tungjobbad historia då betongen hade fel konsistens (för trög) och gick knappt att få ur bilen. Jag räddade situationen men det blev rejält mycket jobb. Inget kul alls men värdefullt ur utbildningssyfte då Amanda själv fick se hur en dålig betong kan se ut i olika stadier och hur man avgör att det börjar bli dags att få ur den snabbt som fasen. Vi kunde se effekten av flytmedel och vatten och hur den effekten avstannade nästan direkt = dåligt tecken, betongen håller på att brinna. Sådan här kunskap går inte att läsa sig till, man måste se processen för att förstå.

Efter det eländet gjorde vi rent bilen och rännan och sedan fick vi välbehövlig lunch. Därefter ett lass till Tumba där man göt om golvet på en stor terass. Vi fick ett par kubik i retur så de körde vi till Södertäljefabriken och sedan spolade vi för dagen där och åkte hem. Slut på denna praktik som har varit intensiv och rolig. Amanda har fått väldigt många körtimmar vilket verkligen märks i hennes körning, mycket säkrare redan nu. Det har verkligen varit roligt att få jobba med en sådan ambitiös och duktig elev!

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025