Mitt första lass för dagen var till Ekerö där man skulle ha ungefär 90 kubik totalt. När jag har klarat mig igenom den ibland knepiga Brommaplansrondellen utan incidenter och kommit in på Drottningholmsvägen så tar det stopp. Ett bra tag. Det är ju köer men det är ovanligt segt så jag försöker se men det står en buss och en lastbil framför. Efter ett tag har de flyttat sig lite och då ser jag en buss som står som om den ska svänga vänster in på busstorget men den står bara där.
Sedan ser jag varningsblinkers och ringer fabriken för att berätta att den verkar ha fått stopp och att kollegorna ska åka över Islandstorget istället. Kommer fram en bit till och ser att bussen har planterat sitt högra bakre hörn i sidan på en lastbil med en container. Det är trångt på den biten av vägen och som det ser ut på skadorna har lastbilen stått stilla och bussen haft dålig koll på sitt överhäng när den påbörjade sin vänstersväng.
De här två blockerar effektivt tre körfält av fyra på en väldigt trafikbelastad väg, mitt i rusningen, toppen… Busschaffisen hjälper till att dirigera lite trafik så jag kommer ändå förbi hyfsat smidigt genom att klämma mig mellan en personbil i mötande fil och refugen vid övergångsstället. Ringer Trafik Stockholm för säkerhets skull men det är hjälp på väg. Funderar en stund över varför man inte bara flyttar undan fordonen och skriver papper på nån mer ostörd plats.
När jag kommer till Ekerö är det en för mig ny adress. Kommer in på vägen och spanar efter pumpmasten, ser den men vägen jag vill köra in på är avstängd?! Vänder och åker tillbaka och då ser jag att kunden har gjort jättestora skyltar där det står “Swerock betong”, en står lite vid sidan av vägen jag kör på… om jag hade låtit bli att leta efter masten hade jag nog sett den där på en gång, pinsamt när en kund för ovanlighets skull gjort skyltar.
Sedan fick jag ett rännlass. Det skulle gjutas en platta men den var ganska högt upp så fallet på rännan blev knappt inget. Det gjorde att jag fick lossa väldigt sakta och det tog evigheter innan jag var tom, dessutom svämmade rännan över flera gånger och det blev ett jäkla jobb få rent den sedan. Rännan är bra att ha och pump är dyrt men i vissa fall hade det definitivt blivit billigare att använda en pump.
Det här jobbet hade varit klart på typ en fjärdedel av tiden om de hade valt pump. Jag var rätt nöjd ändå eftersom vädret höll sig i skinnet tills jag hade lossat och spolat rännan, när jag åkte därifrån vräkte det ner blötsnö. Därefter blev det lunch och sedan var jobbet klart för dagen.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.