– Med Snö, Vind & Betong hoppas vi kunna nå en helt ny målgrupp unga. Att inspirera till en meningsfull fritid och skapa nya vägar in i föreningslivet är några av huvudmålen för det här unika projektet, säger SOK:s projektledare Tanja Määttä Berg.
Projektet består av tre delprogram:
• Boost introducerar unga till den lokala idrottsvärlden genom event och prova-på-aktiviteter. Här nämns nyare olympiska discipliner som 3×3 basket, klättring och skateboard.
• Blue Generation bjuder in till vattensporter som segling och vindsurfing – ofta i miljöer långt från storstädernas centrum.
• Snow Nation använder snowboardåkning som verktyg för att bygga självförtroende och tillhörighet.
Gemensamt för samtliga initiativ är att unga inte bara ska vara deltagare – de ska också bli ledare. Totalt planerar man att utbilda 210 ungdomsledare och skapa 250 arbetstillfällen. Målet är att nå över 30 000 ungdomar i åldern 13–19 under projektets gång.
Fryshuset tillför det som ofta saknas i liknande satsningar: kunskapen om hur man verkligen når unga. Deras erfarenhet av att arbeta med delaktighet, förtroendeskapande och långsiktig förändring används för att skapa trygga miljöer – oavsett om det handlar om snötäckta berg, vindpinade hav eller just betongbelagda ytor i stadsmiljö.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.