
– Med Snö, Vind & Betong hoppas vi kunna nå en helt ny målgrupp unga. Att inspirera till en meningsfull fritid och skapa nya vägar in i föreningslivet är några av huvudmålen för det här unika projektet, säger SOK:s projektledare Tanja Määttä Berg.
Projektet består av tre delprogram:
• Boost introducerar unga till den lokala idrottsvärlden genom event och prova-på-aktiviteter. Här nämns nyare olympiska discipliner som 3×3 basket, klättring och skateboard.
• Blue Generation bjuder in till vattensporter som segling och vindsurfing – ofta i miljöer långt från storstädernas centrum.
• Snow Nation använder snowboardåkning som verktyg för att bygga självförtroende och tillhörighet.
Gemensamt för samtliga initiativ är att unga inte bara ska vara deltagare – de ska också bli ledare. Totalt planerar man att utbilda 210 ungdomsledare och skapa 250 arbetstillfällen. Målet är att nå över 30 000 ungdomar i åldern 13–19 under projektets gång.
Fryshuset tillför det som ofta saknas i liknande satsningar: kunskapen om hur man verkligen når unga. Deras erfarenhet av att arbeta med delaktighet, förtroendeskapande och långsiktig förändring används för att skapa trygga miljöer – oavsett om det handlar om snötäckta berg, vindpinade hav eller just betongbelagda ytor i stadsmiljö.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.