
Tyska regeringen har avsatt totalt motsvarande 558 miljarder kronor i en 15-årig storsatsning kallad ”Industrial Greening Push”.
I den första fasen, som omfattar 45 miljarder kronor, kommer regeringen att kompensera företag inom sektorer som stål, cement och glas för extra kostnader när de går över till renare teknik och lämnar konventionella processer. Tysklands styrande koalition har som mål att koldioxidutsläppen ska minska med två tredjedelar fram till år 2030.
– Kontrakten ska förhandlas mellan staten och företag i energiintensiva branscher och är avsedda att kompensera för de extra kostnaderna för klimatvänliga produktionsprocesser jämfört med konventionella processer, säger energiexpert Staffan Reveman till TN.
”För detta ändamål kompenserar klimatskyddskontrakt för merkostnaderna jämfört med konventionella processer på platser där klimatvänliga produktionsprocesser ännu inte kan drivas konkurrenskraftigt – under en period på 15 år”, skriver Förbundsministeriet för ekonomi och klimatpolitik i ett pressmeddelande.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.