MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

Pilotprojekt slår rekord i energianvändning

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

– I Skidstaven visar vi att det är fullt möjligt att nå samma energiprestanda i äldre flerbostadshus som i nyproducerade. Det är en lönsam investering i planetära termer, men betydligt svårare att motivera ekonomiskt, trots en halverad energikostnad, säger Anders Joachimsson, chef för hyresfastigheter, HSB Stockholm.

Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

I Skidstaven har teoretiska antaganden omsatts i praktiken. Utgångspunkten i projektet har varit att besvara frågan hur långt det är möjligt att med all tillgänglig teknik sänka energianvändningen i en typfastighet från 1940-talet.

Något som krävt medvetet och ovanligt stora energiinvesteringar jämfört med ett genomsnittligt ROT-projekt. Med bland annat bergvärme och solceller, tilläggsisolering och FTX-ventilation har energianvändningen i den 70 år gamla fastigheten minskat från 203 till 69 kWh/kvm/år – en minskning med 66 procent.

Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

– Det är i nivå med energikraven för nyproduktion vid tidpunkten för renoveringen och innebär att vi förflyttat Skidstaven från energiklass G till C, säger Anders Joachimsson.

Frågan om att sänka energianvändningen i det befintliga beståndet är central för många fastighetsägare, både av kostnads- och klimatskäl. Och frågan har aktualiserats ytterligare i och med EU:s energiprestandakrav EPBD, som innebär att energianvändningen i bostadshus ska minska påtagligt de närmsta årtiondena, där 55 procent av minskningen ske i byggnader som i dag har sämst energiprestanda.

Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

– Vi välkomnar ökade krav, det är ett måste. Men det är även ekonomiskt stöd för energirenoveringar. I Skidstaven har vi en återbetalningstid på cirka 30 år, vilket ingen fastighetsägare kan motivera. Ska branschen lyckas ställa om behöver energieffektiveringsstödet återinföras, avslutar Anders Joachimsson.

Läs hela rapporten här

Energiåtgärder i Skidstaven
Skidstaven 1 uppfördes 1948 och rymmer med sina tre huskroppar 36 lägenheter om 1–3 rok. Fastigheten förvärvades av HSB Stockholm år 2010, och stamrenovering genomfördes 2013–2014. Därefter har följande åtgärder vidtagits i fastigheten:
• Montering av energieffektiva fönster och balkongdörrar
• Tilläggsisolering samt fasadrenovering
• FTX-system med utvändiga tilluftskanaler
• Installation av ny bergvärmeanläggning
• Installation av solceller på taken (96 paneler)
• Energieffektiva torkskåp i tvättstugan, med värmeåtervinning
• Installation av temperatur- och fuktgivare i samtliga lägenheter
• Scada-system för övervakning och styrning av fastigheten

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025