Det koldioxidreducerade bindemedlet som användes i betongen vid den aktuella gjutningen är Cemvisions bindemedel från restprodukter med elektrifierad tillverkning i stället för att använda fossila bränslen.
– Betong är inte grönare än det cement, eller bindemedel, den blandas med eftersom 90 procent av betongens koldioxidavtryck kommer från cementen. Att se vår gröna cement, Re-ment, användas framgångsrikt i kundernas egna projekt visar på att vår innovation är mogen att göra skillnad här och nu, säger Oscar Hållén, vd på Cemvision.
Gjutningen i Malmö gjordes efter en lång tid av laboratorietester för att hitta rätt betongrecept. Det har bland annat handlat om att säkerställa betongens färska egenskaper, öppethållande och hållfasthetstillväxt på kort och lång sikt. Resultatet av premiären blir en grundplatta för förvaring av makadam på fabriksområdet.
På längre sikt är målet att nå ett uppdaterat regelverk som ger en skjuts framåt för betong med lägre klimatpåverkan, något som skulle skynda på en branschövergripande förändring.
– Det känns extra roligt att vi är först i Sverige med att använda Cemvisions bindemedel i ett skarpt projekt. Vi kommer att följa resultatet av gjutningen och fortsätta med relevanta provtagningar för att säkerställa beständighet över tid. Redan i höst kommer vi också att leverera betong med Cemvisions Re-ment till en rad projekt i Malmöområdet, säger Angelika Bohlin, vd på Swerock.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.