
I en värld där arkitektur ofta presenteras som en perfekt, färdig produkt vill Johan Olsson och Andreas Lyckefors störa narrativet genom att visa upp tidiga skisser, ofullständiga idéer och de många turer som definierar ett projekts resa. Genom att dela dessa råa och formativa stadier hoppas de kunna inspirera till en djupare förståelse för hantverket.
– Arkitektur är inte en rak väg; det är en resa full av utmaningar, överraskningar och upptäckter. Det är i dessa stunder av osäkerhet som verklig kreativitet och expertis sätts på prov, vilket ofta leder till oväntade och anmärkningsvärda resultat, skriver Johan Olsson och Andreas Lyckefors i ett pressmeddelande.
Utställningen kommer att visas i en paviljong ursprungligen ritad av Olsson Lyckefors för Papershell. För Stockholm Furniture Fair 2025 har paviljongen återuppbyggts i nära samarbete med Södra och Papershell med banbrytande, hållbara material såsom CLT (cross-laminated timber) och prototyper av Papershells fasadpaneler. Efter mässan kommer paviljongen att påbörja en ny resa och omplaceras på andra platser.
Stockholm Furniture Fair hålls den 4–8 februari 2025 på Stockholmsmässan, parallellt med Stockholm Design Week 3–9 februari.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.