Den nya barriären tillverkas i längder om tre respektive sex meter och är stålbeklädd på alla utsatta sidor.
– Stålbeklädnaden skyddar barriärerna från skador som annars ofta uppstår vid lastning eller montering. Det ger barriärerna en ökad livslängd, samtidigt som det blir enkelt att flytta barriärerna i sidled utan att skada betongen. Ett unikt låssystem utan lösa delar gör också att kranföraren kan montera barriärerna utan assistans, vilket minskar riskerna för klämskador, berättar Fredrik Helgesson, produktansvarig för infrastruktur på Benders.
Roadblock 650 är godkänd av Trafikverket för. Barriären är testad och godkänd enligt standard SS-EN 1317-2 i T1, T2 och T3 med en arbetsbredd från W1-W4.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.