“Ett spännande projekt med mycket utmaningar”.
I april ska Prefabsystems del av projektet Sickla stationshus i Stockholm vara klart.
– Det är ett spännande projekt med mycket utmaningar när det kommer till logistik och planering, säger projektledaren Andreas Barbaranelli.
Efter gjutning och montering läggs plattor på plan 4 som är det sista planet som ingår i Prefabsystems leverans.
– I samarbete med platscheferna flyter projektet på och vi ser ut att klara tidsplanen, säger Andreas Barbaranelli.
Huset kommer sedan att växa ytterligare på höjden, till totalt 23 våningar. De första fyra våningarna kommer att bilda en ny viktig knutpunkt för kollektivtrafiken. På bottenplanet kommer det att finnas utrymme för en entré till tunnelbanan och vänthall, handel och service. Högre upp i huset planeras utrymmen för kontor, konferenslokaler och restaurang.
Läs mer om Sicklas Stationshus på fastighetsbolagets Atrium Ljungbergs hemsid
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.