
Strängbetong och NCC samarbetar i nytt avtal
Initiativ för att minska klimatavtrycket.

NCC och Strängbetong har ingått ett nytt samarbetsavtal som innebär att klimatförbättrade betongelement alltid ska offereras som ett alternativ i kommande byggprojekt. Avtalet omfattar Strängbetongs certifierade produktlinje Green Spine Line® med håldäck, sandwichväggar, halvsandwichväggar och massivväggar.
– Tillsammans med NCC kan vi nu minska klimatavtrycket av nybyggnation tack vare våra klimatförbättrade produkter. Vår förhoppning är att det här initiativet kommer att driva hela branschen att använda produkter med ett lägre klimatavtryck, säger Stefan Ohlsson, vd på Strängbetong.
Dessutom har NCC och Strängbetong kommit överens om att utöka samarbetet kring att utveckla klimatförbättrade produkter. Ambitionen är att hitta nya innovativa och kostnadseffektiva sätt att minska klimatpåverkan från betongelement och stommar.
– Strängbetong och NCC har arbetat tillsammans i flertalet projekt under det senaste decenniet och det finns stora möjligheter att minska koldioxidutsläppen från prefabricerade betongprodukter med minst 20 procent vid användandet av Strängbetongs produkter inom Green Spine Line®, säger Dick Sjölund, category manager på NCC.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.