Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket samverkar i kampanj för anläggningsbranschen.
Hur får man nästa generations arbetskraft att bli nyfikna och lockas till anläggningsbranschen? Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket satsar på en kampanj kallad ”Var med och fixa framtiden”.
I filmer riktade mot ungdomar i gymnasiet presenterar komikern och influencern Kaeli Abdi idéer för hur anläggningsbranschen kan bli mer effektiv och klimatsmart. Filmerna kommer att publiceras på sociala medier i samband med att antagningen till högskola, universitet och yrkeshögskola öppnar den 15 mars.
– Anläggningsbranschen har ett stort behov av att locka unga för framtida rekrytering och vi måste testa nya sätt att göra det på. I denna gemensamma satsning vill vi med glimten i ögat förmedla hur samhällsviktig, spännande och innovativ branschen är, säger Lars Redtzer, Byggföretagens chef för branschutveckling.
Enligt Innovationsföretagens kommunikationschef Linnea Kvist har gymnasieungdomar låg, eller ingen, kunskap om anläggningsbranschen.
– Nu vill vi väcka ett intresse för den här viktiga branschen, genom en kampanj som sticker ut. Målet är att ungdomarna ska överväga anläggning i sitt stundande studie- och karriärval, säger Linnea Kvist
Filmerna kan ses i sin helhet på anlaggningsbranschen.nu
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.