
Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket samverkar i kampanj för anläggningsbranschen.
Hur får man nästa generations arbetskraft att bli nyfikna och lockas till anläggningsbranschen? Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket satsar på en kampanj kallad ”Var med och fixa framtiden”.
I filmer riktade mot ungdomar i gymnasiet presenterar komikern och influencern Kaeli Abdi idéer för hur anläggningsbranschen kan bli mer effektiv och klimatsmart. Filmerna kommer att publiceras på sociala medier i samband med att antagningen till högskola, universitet och yrkeshögskola öppnar den 15 mars.
– Anläggningsbranschen har ett stort behov av att locka unga för framtida rekrytering och vi måste testa nya sätt att göra det på. I denna gemensamma satsning vill vi med glimten i ögat förmedla hur samhällsviktig, spännande och innovativ branschen är, säger Lars Redtzer, Byggföretagens chef för branschutveckling.
Enligt Innovationsföretagens kommunikationschef Linnea Kvist har gymnasieungdomar låg, eller ingen, kunskap om anläggningsbranschen.
– Nu vill vi väcka ett intresse för den här viktiga branschen, genom en kampanj som sticker ut. Målet är att ungdomarna ska överväga anläggning i sitt stundande studie- och karriärval, säger Linnea Kvist
Filmerna kan ses i sin helhet på anlaggningsbranschen.nu

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.