
Konstnären Susanne Vollmer får uppdraget att göra en 33 meter lång konstnärlig gestaltning i grafisk betong i anslutning till den nya sporthallen som byggs på Änget i Härnösand.
Den konstnärliga gestaltningen ska utföras i grafisk betong och vara placerad på stödmurar och omfatta nära 100 kvadratmeter.

Konstnären Susanne Vollmer får uppdraget att göra en 33 meter lång konstnärlig gestaltning i grafisk betong.
– Det känns väldigt roligt att få förverkliga skissen jag gjort och att verket ska vara i ett område där många människor kommer röra sig, Jag försökt göra en tidlös gestaltning, som refererar till Härnösand och dess idrottsliv, både historiskt, nu, och kanske i framtiden, säger Susanne Vollmer.
Installationen är ett konstnärligt gestaltningsprojekt som sker i samverkan mellan Härnösands kommunfastigheter och Härnösands kommun. Gestaltningen realiseras genom enprocentsmedel från Härnösands kommunfastigheters byggnation av den nya idrottsplatsen.
Enprocentsmålet finns inskrivet i Härnösands kommuns kulturplan och innebär att medel för konstnärlig utsmyckning/gestaltning ska avsättas vid nybyggnad, ombyggnationer och vid större investeringar över 500 000 kronor. Medlen ska motsvara minst en procent av projektets totalbudget.
71 konstnärer lämnade intresseanmälningar att få uppdraget. Av dessa valde en jury ut tre som fick gå vidare med ett skissuppdrag, vilket innebär att konstnärerna får betalt för att skissa på en ide för att kunna lämna in ett färdigt förslag.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.