
Cemvision vann med energisnål cement
Energisnål cement på delad plats i internationell tävling.

Startup 4 Climate är en av Europas mest framstående innovationstävlingar med fokus på klimatnytta. När årets vinnare presenterades den 15 november stod det klart att två svenska företag hade tagit sig till toppen. Det ena var startup-företaget Cemvision som imponerade på juryn med sin fossilfria och cirkulära lösning – energisnål cement, skriver Energinyheter.se, som också nämner att innovationen stöds av Bill Gates.
Cemvisions lösning innebär att man använder mindre kalciumoxid och utvinner cement från industriella restavfall istället för kalksten. Det gör att energibehovet minskar med 50 till 75 procent jämfört med traditionell cementproduktion. Cemvision har sitt säte i Stockholm med vd Oskar Hållén från Växjö och medgrundaren Claes Kollberg från södra Öland.
2023 har varit ett rekordår för tävlingen med 75 anmälda bolag och över 8 200 deltagare i Folkets röst. Det andra företaget som vann var Novige som står bakom en integrerad våg-, sol- och vindkraftslösning. Båda vinnarna får en miljon kronor vardera och möjlighet till coachning av den erfarna juryn, enligt Energinyheter.se

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.