– För att få fram en relevant och rättvis jämförelse har vi gått på djupet och räknat in alla delar i bygget som påverkas vid val av olika väggsystem. Exempelvis material i fasad och stomme. Uträkningarna har sedan granskats i detalj och godkänts av WSP, säger Andreas Lidö, utvecklingsingenjör på Heidelberg Materials Precast Abetong.
Beräkningarna är baserade på värden hämtade ur Boverkets klimatdatabas, utan att räkna med den schablonhöjning av koldioxidbelastning på 25 procent som Boverket gör.
– Vi blev mycket positivt överraskade av resultatet som tydligt visar att E3-väggen inte bara är långt mycket bättre än branschvärdet för sandwichväggar i betong, utan även passerar utfackningsväggar med stålreglar och närmar sig utfackningsväggar med träreglar, säger Andreas Lidö.
E3-väggen (Environment, Efficiency, Economy), kan tack vare mindre mängd armering och betong sänka koldioxidavtrycket med 40 procent, kapa vikt och tjocklek med 30 procent och minska kostnaden med 20 procent jämfört med en vanlig betongvägg.
E3 är ett bärande fasadelement med pelare-balkstomme integrerat i väggen, tunn inner- och ytterskiva i fiberarmerad betong och högvärdig isolering som ger ett U-värde på 0,15. e3-väggen passar för bostadsprojekt med högst åtta våningar, plattbärlag som bjälklag och med en max frihöjd i lägenheterna på 2,60 meter.
Den minskade väggtjockleken ger en maximerad boarea. En lättare vägg gör dessutom att kunden kan spara pengar genom att använda en mindre kran på bygget, plus att priset blir lägre tack vare lägre tillverkningskostnad och lägre transportkostnad. I och med att e3 är en bärande vägg kan entreprenören minska mängden armering i bjälklaget med ca 2,5 kg/m2 jämfört med utfackningsväggar.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.