Först leverades den nya hybrida betongbilen och sedan en ny hybrid betongpump. Nu ser Swerock fram emot att bidra till Umeås klimatmål.
– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder ett mer hållbart alternativ. Tillsammans med vår lokalt producerade ECO-Betong kan vi minska koldioxidutsläppen rejält, säger David Sehlstedt, avdelningschef på Swerock.
Hybridpumpen körs ut till arbetsplatsen där den kopplas in med hjälp av ett 63A-125A-uttag för att drivas helt och hållet på el. Den hybrida betongbilen fungerar på ett liknande sätt och går på el när betongen lossas genom ett batteri som laddas under körning alternativt med en laddbox på nätterna. Detta gör att koldioxidutsläppen minskar kraftigt och att arbetsplatsen sänker sin klimatpåverkan genom hela arbetsprocessen.
– Förutom att de nya fordonen minskar koldioxidutsläppen skapar de också en betydligt tystare arbetsmiljö, inte bara för maskinisten utan även för alla som befinner sig på byggarbetsplatsen. Med noll utsläpp av avgaser lämpar sig fordonen dessutom väldigt bra för inomhusarbeten, säger David Sehlstedt.
I ECO-Betong ersätts en del av cementen med Merit som är framställt av en biprodukt inom stålindustrin. Genom att använda Merit istället för cement är det möjligt att halvera betongens koldioxidutsläpp.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.
Skumbetong har potential att vara ett klimatförbättrande alternativ för byggnader i seismiska områden, enligt en studie genomförd i Quito, Ecuador. Studien visar att denna betongtyp kan minska byggnaders klimatavtryck och samtidigt uppfylla konstruktionskraven.
Den 21–23 januari 2025 samlades betong- och murverksbranschen i Las Vegas för WOC, World of Concrete. Evenemanget, som hölls på Las Vegas Convention Center, lockade nästan 58 000 registrerade deltagare och mer än 1 500 utställande företag. Dessutom genomfördes över 180 utbildningssessioner. Här listar vi de fem viktigaste trenderna från WOC.