
Först leverades den nya hybrida betongbilen och sedan en ny hybrid betongpump. Nu ser Swerock fram emot att bidra till Umeås klimatmål.
– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder ett mer hållbart alternativ. Tillsammans med vår lokalt producerade ECO-Betong kan vi minska koldioxidutsläppen rejält, säger David Sehlstedt, avdelningschef på Swerock.
Hybridpumpen körs ut till arbetsplatsen där den kopplas in med hjälp av ett 63A-125A-uttag för att drivas helt och hållet på el. Den hybrida betongbilen fungerar på ett liknande sätt och går på el när betongen lossas genom ett batteri som laddas under körning alternativt med en laddbox på nätterna. Detta gör att koldioxidutsläppen minskar kraftigt och att arbetsplatsen sänker sin klimatpåverkan genom hela arbetsprocessen.
– Förutom att de nya fordonen minskar koldioxidutsläppen skapar de också en betydligt tystare arbetsmiljö, inte bara för maskinisten utan även för alla som befinner sig på byggarbetsplatsen. Med noll utsläpp av avgaser lämpar sig fordonen dessutom väldigt bra för inomhusarbeten, säger David Sehlstedt.
I ECO-Betong ersätts en del av cementen med Merit som är framställt av en biprodukt inom stålindustrin. Genom att använda Merit istället för cement är det möjligt att halvera betongens koldioxidutsläpp.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.