
En arbetsvecka i betongens tjänst.


I måndags hade jag service på lastbilen så jag hämtade den vid 06 och körde den till Volvo i Kungens Kurva. Där satte jag mig med en kopp te och en tidning och väntade medan verkstaden servade bilen.
Efter ungefär två och en halv timme var den klar. Jag tog vägen via Jordbro och Kameesy Truck Wash hem, välbehövligt. Efter tvätten blev det lunch på väg tillbaka till fabriken för att parkera för dagen.
Tisdagen var vikt åt utbildning. Det finns ett tunnelprojekt som jag ännu inte har kört till. Det beror på att de har haft fasta bilar som nästan uteslutande har kört dit men nu behövs det fler. Efter ett par timmars utbildning på norska(!) i en lokal med halvtaskig akustik var man rejält mör. Nu är jag i alla fall halvvägs till att få köra till tunnlarna, det finns ett par saker till som behöver fixas, bland annat ett par dispenser.
Onsdag, dags för skärgårdsjobb igen! 40 minuter körning till färjeläget och sedan 45 minuter med arbetsbåten Balder. Underbart väder dessutom så trekvart tillbringades i horisontalläge på öns ena trädäck medan jag väntade på att båten skulle komma tillaka med bil nummer två.
Jag kan tyvärr inte visa några bilder från ön eftersom projektet har sekretess. Efter att ha kommit tillbaks fick det bli ett verkstadsbesök eftersom man på servicen hade fyllt på för mycket motorolja vilket inte är optimalt för motorn. Irriterande och dyrt med extra stillestånd på grund av en sådan sak.
Under torsdagen blev det i alla fall några lass betong körda så man fick känna sig lite produktiv. Erbjöd mig att jobba över men efter ett par timmars väntetid blev det inget med det så då spolade jag och gick hem.
Fredagen bjuder som vanligt på frukost på fabriken, resten av dagen blir en överraskning. Efter jobbet ska jag besiktiga personbilen och den kommer inte gå igenom. Jag besiktigar för att få en “arbetsorder” eftersom jag köper delarna själv. Trevlig helg!




Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.