Dagens första lass skulle gå till Huddinge där man skulle ha 23 kubik och det skulle lossas med mastpump. Jag tog med mig sju kubik och åkte dit. När jag närmade mig bygget ser jag att det står en liten kranbil bredvid pumpen och han står givetvis väldigt mycket i vägen.
En kollega står och lossar så jag parkerade bilen och gick för att kolla om det kanske fanns någon annan väg in på gatan. Det gjorde det inte så jag frågade kranbilsföraren hur länge han trodde att han skulle stå där. “Tills jag har fått in kranen” blev svaret.
Det visade sig att kranen som var utkörd vinkelrätt mot bilen hade lagt av. Inget han provade hjälpte. Inte blev det bättre av att bilen var helt obekant för honom, han hade inte fått någon genomgång alls. Väldigt oseriöst företag tänkte jag, men sade inget.
Tillsammans funderade vi över möjliga alternativ men förgäves. Till slut hjälptes vi åt att hålla koll på kranen så fick han backa en bit och parkera bredvid en häck. Då hade han kranen in på tomten och var ur vägen för oss, perfekt.
Kollegan blev klar och vi bytte plats. Medan jag lossade såg jag i spegeln att han fortfarande höll på med kranen. När jag var klar hade han äntligen fått in den och jag gick och frågade vad felet var. Han rodnade och sade generat “batteriet till fjärrkontrollen…”. Det garvade vi gott åt båda två. Men jag tyckte det var en smula pinsamt för egen del, för vi har ju också fjärrkontroller, men jag tänkte att det hade han väl självklart kollat. Nästa gång lär det vara det första jag frågar.
På eftermiddagen fick jag ett lass till Gröndal. Begav mig dit och i höjd med Liljeholmen C tar det stopp. En lastbil och släp försöker vända i en korsning och det har tyvärr inte gått så bra. Han försöker att svänga runt hela ekipaget i en U-sväng men blir stående tvärs över refuger, spår och vägbana med ett staket framför sig och en skylt tätt intill släpets sida.
Föraren hoppar ut och jag ser att det är en väldigt ung kille som är uppenbart skitstressad. Ungefär då kommer dessutom tvärbanan för att ytterligare spä på stressen. Eftersom jag är på väg till kunden så slinker jag förbi och åker vidare, hade jag varit tom hade jag självklart stannat och sett om jag kunde hjälpa till.
Ringer till fabriken och säger att bil nr två till bygget får hitta någon annan väg och sen ringer jag Trafik Stockholm och frågar om de har koll på kaoset i Liljeholmen. Det hade de inte så jag uppdaterar dem och de ropar ut det på radion.
Jag väljer att åka till Lilla Essingen och vända för att inte riskera att fastna i kaoset på väg tillbaks till fabriken. Hoppas det gick bra för den stackars killen till slut.
Industrihampa ger byggbranschen positiv klimatskjuts. Snart pumpas koldioxidbindande byggisolering ut från det snabbväxande bolaget Ekolution i Staffanstorp.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.