
Tillsammans med två andra företag, NCP Industries och Bison Innovative Products, ska Carbon Limit lansera nya designprodukter för byggnader som innehåller CoolCrete™-tekniken. Dessa produkter kommer att användas i både bostadshus och kommersiella byggnader över hela världen.
CoolCrete fungerar genom att ersätta en del av det vanliga cementet, vilket gör att betongen minskar koldioxidutsläppet med upp till 40 procent. Dessutom har CoolCrete en speciell egenskap: det reflekterar solens strålar bättre och hjälper betongen att avge värmen mer effektivt. Resultatet är att betongen kan bli upp till 10 grader svalare under de varmaste dagarna, vilket kan minska behovet av luftkonditionering och energiförbrukning.
I städer, där det finns mycket betong, kan temperaturen vara 10–15 grader högre än på landsbygden. Denna värme, som kallas “Urban Heat Island-effekten”, kan leda till hälsoproblem, ökad energiförbrukning och skador på byggnader.
NCP och Bison är två företag som redan tillverkar olika byggprodukter, som markplattor och stensidor för hus. De arbetar nu med att lägga till CoolCrete™ i sina produkter, som förväntas komma ut på marknaden i slutet av 2024.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.