
Häromdagen var det dags för min första hälsokontroll för att få behålla mina högre behörigheter (CE). Efter att man har fyllt 45 år så ska kontrollen göras vart femte år. Man gör bland annat syntest och kollar blodtrycket samt svarar på frågor om alkoholvanor och sin hälsa generellt. Den informationen skickas sedan till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort.
Vi hade sagt till om att jag behövde vara klar på jobbet till 13.30 för att hinna och efter två vändor till Tumba där det byggs höghus i centrum fick jag lunch och sedan fick jag det sista lasset tillbaka till Tumba. Perfekt, tänkte jag, då har jag gjort lite nytta idag men kommer ändå hinna gott och väl. Dumt tänkt…
De två första lassen på sex kubik vardera tömdes på ca 20 minuter så förutsättningarna att hinna i tid kändes goda. Kommer ut till bygget, fyller den första basken och sedan väntar jag. Och väntar…och väntar… efter lite över en halvtimme ringer jag kunden och frågar om de har glömt mig (har hänt flera ggr när man är sista bil…) eller om de har något problem?
De svarar att de har problem med att konsistensen är för lös så jag fortsätter att vänta. Börjar känna mig stressad. Efter 45 minuter kan jag fylla lite till i basken men jag får retur på en halv kubbe tillbaka till fabriken. Kör tillbaks, tippar ur den och spolar så snabbt jag kan. Pojkvännen bor fyra minuter från fabriken så jag åker och lånar hans bil och beger mig till mottagningen. Puh!
Jag hade blivit rekommenderad Driving körkortsmottagning i Gubbängen söder om Stockholm och det visade sig vara ett bra val. Proffsigt och trevligt bemötande och jag rekommenderar alla att gå dit när det gäller hälsointyg inom körkort. Jag blev godkänd och kan nu köra på i fem år till, skönt! Vad gäller framför allt syntest så borde det även gälla alla privatbilister över 50 år kan jag tycka.
I övrigt har veckan flutit på skapligt, fick gästspela i Bredden och när jag stod och lossade det tredje lasset för dagen i Ursvik kom det på chatten att jag skulle fortsätta till Västbergafabriken.
Tyvärr hade jag min lunch kvar i Bredden och hade sedan inte arbetstid kvar för att köra direkt till Västberga utan jag behövde ha en halvtimmes rast så jag ringde Västberga och förklarade att jag kommer så fort jag kan. Medan jag hade rast i Bredden kom meddelandet “tack för idag” så jag kunde spola och åka hem istället. Skönt att hinna hem före köerna började. Trevlig Lucia!

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.