
Tack vare Stockholmshems interna fonder för klimatåtgärder och sociala satsningar kunde 13 idéer från medarbetarna förverkligas under förra året.

– Vi vet att våra medarbetare har många idéer på hur vi kan bli mer klimatsmarta och hur våra bostadsområden kan bli tryggare. Genom de interna fonderna kan vi snabbt fånga upp de vardagsnära idéerna och se till att de blir verklighet, säger Anette Sand, Stockholmshems vd.
Sedan 2020 har Stockholmshem beviljat drygt sex miljoner kronor till medarbetarnas idéer.
– Jag är jätteimponerad av engagemanget! Genom fonderna kan var och en av oss direkt påverka vart pengarna ska gå och det skapar intresse och ansvarskänsla för viktiga hållbarhetsfrågor, säger Anette Sand.
Ett av projekten som blev verklighet är konstnären Jonathan Josefssons muralmålningar i Hässelby. En mörk och i mångas tycke trist gångtunnel har fått ny belysning och färgglada målningar efter dialog med hyresgästerna vars idéer har inspirerat till konstverken.

Andra projekt som genomförts är en trädflytt i Rinkeby, biotoptak vid Valla torg och växtväggar i Rågsved.


Stockholmshem har två fonder, klimatfonden och bosociala fonden. Genom klimatfonden kan medarbetarna söka pengar till projekt som minskar klimatpåverkan eller ökar den biologiska mångfalden. Genom bosociala fonden finansieras projekt kopplade till trygghet och minskade skillnader i Stockholmshems bostadsområden.

Foto porträtt: Martin Ek, övriga foton: Jonathan Josefsson.
Se fler bilder av Jonathan Josefsson här: JONATHAN josefsson / OLLIO (tumblr.com)

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.