
– Scanbet har länge verkat på den svenska och tyska marknaden och kompletterar vårt erbjudande av prefabricerad betong. I och med förvärvet får vi produktion och försäljning av dessa produkter i fler länder och kan i framtiden bättre parera en varierande marknadssituation och olika ekonomiska lägen i branschen, säger Hans Karlander, vd och koncernchef på Thomas Concrete Group.
Thomas Concrete Group har ägt 35 procent av aktierna i Scanbet sedan 2021. I och med förvärvet av ytterligare aktier blir bolaget majoritetsägare med totalt 84 procent. Resterande aktier kommer även i fortsättningen ägas av en av grundarna till Scanbet.
– Som majoritetsägare tar vi ett helhetsansvar för företaget och kan snabbt driva på utvecklingen framåt. Vi kommer se över marknadsmixen och utvärdera hur vi kan effektivisera verksamheten för att tillsammans bli ännu bättre, bland annat genom ökad digitalisering, teknisk utveckling och satsningar på fler hållbara lösningar till våra kunder, säger Hans Karlander.
Scanbet har producerat prefabricerade betongelement i drygt 30 år och har totalt 200 medarbetare. Förvärvet blev klart den 2 april, då även övertagandet skedde.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.