
Mapei har utvecklat CUBE
System från Mapei för att minska klimatpåverkan.

De stora utsläppen av koldioxid vid tillverkning av cement gör att betong långt ifrån betraktas som ett hållbart material. Inom cementindustrin finns flera verktyg som kan användas för att minska utsläpp av växthusgaser. Dessutom har betongbranschen flera innovativa teknologier som till exempel koldioxidavskiljning och minskning av klinkerinnehåll för att hjälpa till att sänka koldioxidavtrycket.
För att delvis ersätta klinker vid tillverkning av cement används tillsatsmaterial som masugnsslagg, flygaska och naturliga puzzolaner. Detta är en grundläggande del av strategin som gör det möjligt för hela kedjan att minska koldioxidutsläppen med 55 procent till 2030 och uppnå koldioxidneutralitet till 2050.
Användningen av cement med lägre klinkerhalt och återvunnen ballast i betongproduktionen innebär dock flera utmaningar för betongindustrin. Betongen kräver i allmänhet ökad vattenhalt för att uppnå och bibehålla optimala reologiska egenskaper. Lägre klinkerhalt innebär också en långsammare hållfasthetsutveckling.
Mapei har utvecklat CUBE-systemet som är ett integrerat tillvägagångssätt. Det ska hjälpa betongindustrin att övervinna svårigheterna med reducerad klinkerandel i cement och ballast av varierande kvalitet genom de olika faserna: tillverkning, gjutning och efterbehandling. CUBE-systemet hjälper aktivt industrin att upprätthålla sin höga kvalitet samtidigt som klimatpåverkan minskar.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.