
Norbergstrappan är specialiserat på prefabricerade betongtrappor och har sin bas i Norberg. Verksamheten startade 1988 inom det dåvarande bolaget Norit AB. År 2000 köptes Norit av Skanska Prefab, men bara fyra år senare köptes trapptillverkningen ut av Sören Morin, som bildade Norbergstrappan AB. Företaget blev snabbt en etablerad leverantör av trappor i betong till både bostäder och offentliga byggnader.
År 2016 förvärvade Benders Sverige AB samtliga aktier i Norbergstrappan. Bolaget integrerades i Benders prefab-verksamhet, men drevs vidare i Norberg med samma personal och ledning. I november 2024 meddelade Benders att hela prefab-verksamheten i Benders Byggsystem AB säljs till CarlGustav Group AB (CG), som samtidigt förvärvade Skar Elements fabrik i Hudiksvall.
Affären innebär att CarlGustav Group nu är en av Sveriges största aktörer inom leverans av stomlösningar och har en marknadsledande position inom komplexa fasader. Både Benders och Skar Elements har i samband med affären återinvesterat i CarlGustav Group och är därmed delägare i det nya bolaget.
Som en konsekvens av försäljningen separeras nu Norbergstrappan ut ur koncernen och återgår till att drivas som ett fristående bolag. Bolaget återtar därmed sin tidigare juridiska form och operativa självständighet.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.