
En traditionell gjutning innebär ofta att konstruktionen byggs två gånger – först genom gjutformen och sedan genom själva betonggjutningen. Genom att använda jord som formmaterial vill MIT:s forskare förändra den processen.
– Det vi har visat är att vi i princip kan ta jorden vi står på, eller schaktmassor från en byggplats, och förvandla dem till exakta, mycket komplexa och flexibla gjutformar för skräddarsydda betongskonstruktioner, säger Sandy Curth, doktorand vid MIT:s arkitekturavdelning och en av initiativtagarna till projektet.

Metoden, kallad EarthWorks, innebär att lera, ibland förstärkt med halm och ytbehandlad för att hindra vattenläckage, skrivs ut i stora 3D-printrar direkt på byggplatsen. Efter gjutning kan jorden återanvändas, vilket eliminerar behovet av engångsgjutformar i trä.
– Vi har hittat ett sätt att skapa gjutformar som kan återanvändas i oändlighet. Det är bara jord, säger Sandy Curth.
För att använda tekniken krävs en stor 3D-printer på byggplatsen, men forskarna menar att besparingen på material och arbetskraft kan väga upp investeringen.
Metoden kan också ha fler användningsområden. Sandy Curth, som nu grundat företaget FORMA Systems för att kommersialisera tekniken, ser en framtid där 3D-printade jordformar kan användas inte bara för betong, utan även för att bygga hela hus i lera.
Projektet har delvis finansierats av Sidara Urban Research Seed Fund, som administreras av MIT:s Leventhal Center for Advanced Urbanism.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.