MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

Skillnaden på betong och cement

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Trånga gator som kräver framvinkande assistans. Och kanske har Betongbruden fått sitt stora genombrott i media nu?!

Jag började dagen med ett lass in till ett bygge på Birger Jarlsgatan/Grev Turegatan. Det är ett imponerande bygge på så sätt att det är väldigt trångt, att alla ens kan samsas där är imponerande. De har ingen plats för någon betongpump utan all gjutning göra med bask. Det är trångt med andra lastbilar, bilar och folk som inte tänker på säkerheten men vi har bra hjälp av vakter.

Vi stannar på Birger Jarlsgatan tills vakterna hämtar oss. Då går en vakt före och en efter in på Grev Turegatan tills vi är framme vid bygget. Där fyller vi basken två gånger med totalt fem kubik och därefter fortsätter vi Grev Turegatan fram med vakterna tills vi är ute på nästa gata. Det är tidvis rejält rörigt därinne och då är duktiga vakter till bra hjälp för oss.

Därefter blev det ett lass ut till Daniel och hans slangpump. Det var en privatkund som skulle gjuta en mindre platta. När jag hade backat till pumpen såg jag att Daniel hade en medhjälpare med sig, hans sjuåriga son Oliver. Jag frågade på skämt om det var upplärning på gång, lagom ålder liksom!

Det här var dagens enda lass för Daniel och eftersom det var hos en privatkund och inte på något bygge funkade det ju att Oliver följde med. Medan Oliver hjälpte pappa att förbereda pumpen inför jobbet gick jag och hämtad mina leksaksbetongbilar som jag alltid har i bilen. Oliver fick välja en innan han sprang iväg för att kolla när gjutningen började. Det skulle bli middag på McDonalds sedan, jag gissar att Oliver var nöjd med sin dag med pappa.

Under veckan mejlade jag en reporter på tidningen Mitt I Värmdö och förklarade skillnaden mellan betong och cement efter att hon hade skrivit fel i en artikel. Hon blev så nyfiken på mig och mitt jobb att hon bad mig ringa upp vid tillfälle. Det gjorde jag och hon ställde en del frågor om Betongbruden och jobbet men sen kom vi på att jag bor ju inte på Värmdö. Så i stället skulle hon skicka info till sin kollega i Tumba, vi får väl se om han är lika nyfiken. Kul oavsett!

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025