
Rapporten visar att en av de främsta faktorerna bakom den ökade efterfrågan är byggsektorns behov av certifierade klimatvänliga material för att uppfylla nationella och internationella hållbarhetskrav.
I analysen framgår också att flera stora byggprojekt inom infrastruktur och stadsutveckling redan använder klimatförbättrad cement som ett sätt att minska sina koldioxidavtryck. Detta gäller särskilt projekt inom transport och energi, som elektrifiering av järnvägar och byggandet av klimatneutrala stadsdelar.
Trots det positiva momentumet står industrin fortfarande inför utmaningar. Högre produktionskostnader för klimatvänlig cement kan påverka konkurrenskraften, men Global Cement menar att kostnaderna kommer att stabiliseras i takt med att tekniker som CCS och alternativa bränslen blir mer kostnadseffektiva.
Rapporten betonar också att innovationer som återvinning av restmaterial och nya bindemedel kan bli viktiga faktorer för att ytterligare minska produktionskostnaderna och stärka marknadspositionen för klimatförbättrad cement.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.